Fiets en economie

Investeren in fietsen loont! 

Fietsinvesteringen hebben niets dan maatschappelijke baten. Investeren in fietsbeleid kost doorgaans minder dan alle andere mobiliteitsinvesteringen. De kosten zijn bovendien sneller terugverdiend dankzij de aanzienlijke maatschappelijke baten van fietsen. De fiets is trouwens het enige vervoermiddel die een maatschappelijke baat met zich meebrengt, in plaats van een maatschappelijke kost (zie studie). Die baten zijn: een vlottere doorstroming, verminderd ruimtegebruik, verhoogde sociale cohesie, gezondere bevolking en verbeterde luchtkwaliteit. 

Investeren in fietsbeleid komt de economie ten goede. Investeren in fietsinfrastructuur uit zich ook in toename van zowel de productie van fietsen als de tewerkstelling in de productie-, verkoop- en onderhoudsketen. De inrichting en onderhoud van fietsinfrastructuur komt ook aannemers ten goede. 

Voor bedrijven is er een meerwaarde op vlak van verzuim, stiptheid, tevredenheid en een gezond en duurzaam imago. Om meer werknemers op de fiets te krijgen ontwikkelde de Fietsersbond het programma Bike to Work. Én, de fietsvergoeding is ook een bewezen extra stimulans. 

Fietsinvesteringen bieden bovendien ook een meerwaarde voor fietsers zelf: lagere vervoerskosten, verhoogde voorspelbaarheid en minder tijdverlies.

Cijfers en studies over de economische meerwaarde van fietsen zijn beperkt op vandaag (er is bijvoorbeeld de studie van ECF). De Fietsersbond wil daarom meer argumenten verzamelen om aan te tonen dat bikenomics ook in België kan werken.

Meer Leesvoer