Reactie van de Fietsersbond op Pano

14/03/2019 - Algemeen

Er zijn meer fietsers, maar dat is "ondanks het beleid" en niet "dankzij het beleid"

Gisteren zond de VRT in het programma 'Pano' een reportage uit over 'De Overvolle Weg'. Onze beleidsmedewerker & woordvoerder Wies Callens heeft er zijn mening over.

"De jubelende boodschap die door de minister(s) graag en veelvuldig verspreid wordt luidt: “Nooit eerder werden er zoveel middelen geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. 

Hoe komt het dan toch dat heel wat fietsers nog steeds af te rekenen hebben met onveilige situaties? Waarom blijft het aantal letselongevallen bij fietsers de laatste jaren stabiel en daalt het niet? Is het toeval dat “moordstrookje” verkozen werd tot woord van het jaar 2018?

Zeker, er zijn meer fietsers.  De overheid heeft belangrijke investeringen gedaan en zet stappen vooruit. Maar als we de analyse maken voor Vlaanderen en Brussel, dan moeten we eerlijk zijn en zeggen dat het eerder ondanks het beleid is, dan dankzij het beleid. Van een echt fietsklimaat is er noch in Vlaanderen, noch in Brussel echt sprake.

Er zijn meer fietsers, alleen moeten die jammer genoeg op een fietspadennetwerk dat niet afgewerkt is, omdat de fietssnelwegen vaak enkel nog op papier blijken te bestaan. Boven alles hebben onze fietspaden niet genoeg capaciteit om alle verschillende soorten fietsen en snelheden op een veilige manier te laten fietsen. Er is wel een fietspadennetwerk, maar het is vaak niet op elkaar aangesloten noch gericht op echte routes tussen gemeente, gewest en provincie.

De Fietsersbond heeft alvast drie concrete voorstellen aan de beleidsmakers om dit te realiseren: trek het investeringsbudget voor fietsinfrastructuur in Vlaanderen op van 138 naar 500 miljoen euro per jaar, geef alle fietsers veilig groen en realiseer een echt fietsroutenetwerk. Minimale ingrepen, als de overheid wil gaan voor een echt fietsklimaat."  >>> Lees het volledige opiniestuk op de website van de VRT.

 

  • Beleidsvoorstellen van de Fietsersbond & GRACQ (federaal en Brussels) voor een echt Fietsklimaat vind je hier.