Parkeerplan Brussels Gewest ziet fietser over het hoofd

04/04/2014 - - Brussels Gewest

Vanochtend voerden de fietsverenigingen Fietsersbond, GRACQ – Les Cyclistes Quotidiens en European Union Cyclists' Group actie tegen het ontwerp van het parkeerplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De plannen focussen te veel op de automobilist en hebben bitter weinig aandacht voor de fietser. Zo komt het behalen van de doelstellingen van het Iris II-plan in het gedrang. De fietsverenigingen verzamelden fietsen om zo het tekort aan fietsenstallingen te demonstreren.

Langparkeren

Het grootste probleem doet zich voor bij de plannen voor het langparkeren van fietsen. De prijsbepaling wordt door het Gewest volledig overgelaten aan de gemeentebesturen. Daardoor zullen er verschillende tarieven worden aangerekend. Voor een fietsbox zullen bewoners bovendien een erg hoge prijs betalen. Het plan stelt immers dat het tarief de installatie- en werkingskosten van de fietsbox moeten dekken.

Een parkeerkaart voor bewoners kost daarentegen slechts 5 euro per jaar. “Met dit tarief worden niet eens de administratieve kosten, laat staan de inname van de openbare ruimte en de door auto’s veroorzaakte overlast”, stelt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Zulke lage tarieven ontraden het autogebruik onvoldoende.” Nochtans is dat één van de doelstellingen van het Iris II-plan."

Kortparkeren

Ook voor het kortparkeren van fietsen stellen zich tal van problemen. Volgens de Brusselse fietsverenigingen zijn er in de dichtstbevolkte wijken in Brussel minstens 20 parkeerplaatsen per 100 inwoners nodig. Roel De Cleen: “In deze buurten woont men immers vaak in kleine woningen en is de nood aan goede, beveiligde fietsenstallingen het grootst. Het parkeerplan komt met de belofte van een beugel om de 150 meter onvoldoende tegemoet aan deze nood.

Doelstellingen Iris-II plan onhaalbaar

Met dit ontwerp voor het Gewestelijk Parkeerplan zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nooit de doelstellingen van het Iris II-plan halen. Volgens dat plan moet het autogebruik met 20 % dalen en moet het fietsgebruik naar het niveau van 20 % getild worden tegen 2018. “Bij een gebrek aan voldoende, degelijke en betaalbare fietsenstallingen zijn deze doelstellingen verder af dan ooit”, besluit Roel De Cleen.

Fietsactie

De fietsverenigingen verzamelden fietsen om het tekort aan fietsenstallingen en de ontoereikende geplande maatregelen te demonstreren. De Locquenghienstraat werd ingepalmd door gestalde fietsen.

 

Deze actie kadert binnen het actieplan '5 prioriteiten voor een fietsbaar Brussel'