5 prioriteiten voor een fietsbaar Brussel
De vijf prioriteiten voor fietsers in Brussel
Door Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens, European Union Cyclists' Group
Mobiliteit in Brussel word trager en trager. De wegen staan vol files. Het openbaar vervoer is bijna volledig verzadigd. Brussel zal ook flink groeien in de komende tien jaar. De nood aan mobiliteit blijft stijgen. Gelukkig is fietsen leuk, vlug en betaalbaar.
Als 20% van alle verplaatsingen met de fiets gebeurt - een doelstelling van het Iris 2 plan - zal de mobiliteit voor iedereen verbeteren. Het aantal auto’s op de weg vermindert en er komen plaatsen vrij op het openbaar vervoer. Dit is essentieel om de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren. Maar meer actie is nodig om van Brussel een echte fietsstad te maken. Daarom presenteren wij onze vijf prioriteiten.
1. Betere luchtkwaliteit
Iedereen die in Brussel woont en/of werkt heeft last van de slechte luchtkwaliteit. De luchtkwaliteitsnormen worden elk jaar overschreden. De slechte lucht vermindert onze levensverwachting en verhoogt de kans op luchtwegenaandoeningen. Tijdens pollutiepieken wordt sporten in open lucht afgeraden. Natuurlijk maakt de slechte lucht mensen ook minder bereid om te fietsen. Het zet mensen ook aan om uit de stad weg te trekken, wat het dan weer moeilijker maakt om naar werk te fietsen en op die manier het fileprobleem versterkt.
2. Betere verkeersveiligheid
Het verkeer in Brussel is stresserend. Veel straten en kruispunten zijn slecht ontworpen en/of slecht onderhouden. De verkeersregels worden op een vrij willekeurige manier gehandhaafd. Het hoofddoel lijkt ervoor zorgen dat auto’s blijven rijden en niet het creëren van een veilige en aantrekkelijke omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren. Zorgen dat mensen te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer op een veilige manier van a naar b kunnen geraken, lijkt bijzaak.
3. Een efficiënt parkeerbeleid voor auto’s en fietsers
Vandaag verspillen veel te veel chauffeurs tijd en energie in het zoeken naar parking. Dit leidt tot meer vervuiling en files. Wagens moeten hoofdzakelijk naar ondergrondse parkeergarages geleid worden en er is nood aan duidelijke informatie over de beschikbare plaatsen.
Het fietsparkeeraanbod is op vele populaire bestemmingen nog steeds onvoldoende ontwikkeld en niet veilig genoeg. Ook in wijken waar mensen hun fiets niet binnen kunnen zetten is het fietsparkeeraanbod ondermaats. Zonder genoeg veilige en gevarieerde fietsparkings zal het fietsgebruik nooit snel genoeg stijgen.
4. Betere fietsinfrastructuur
De fietsroutes die in 1995 op kaart werden gezet zijn nog altijd ver van uitgevoerd. Veel fietspaden en stroken zijn op een dergelijke manier ontworpen en onderhouden dat fietsen er onaangenaam en onveilig is. Deze routes afwerken en onderhouden moet topprioriteit zijn. Andere fietsvriendelijke infrastructuur zoals zones 30, woonerven en fietsstraten moeten meer aangelegd worden.
5. Minder fietsdiefstal
Veel fietsen worden gestolen in Brussel. Dat is voor velen een van de grootste redenen om te stoppen met fietsen. Om dit aan te pakken is een geïntegreerd plan nodig met acties van de politie, justitie, de creatie van een centraal depot en een efficiënt registratiesysteem en beter besef van hoe je een fiets kan vastmaken met een goed slot.
Mogelijke acties die deze 5 prioriteiten ondersteunen
We sommen mogelijke acties op die de vijf bovenvermelde prioriteiten kunnen ondersteunen. De acties kunnen onderzocht en toegepast worden door alle beleidsniveaus in Brussel en België. De lijst is bewust niet gelimiteerd tot onderwerpen die tot de expliciete en exclusieve bevoegdheden van het Brussels gewest en de 19 gemeenten behoren.
Om fietsers succesvol te ondersteunen, moeten alle relevante politieke niveaus en autoriteiten actie ondernemen op een gecoördineerde manier. De prioriteiten hierboven en de acties hieronder zijn bedoeld om een meer geïntegreerd en gecoördineerd beleid te stimuleren om zo het mobiliteitsprobleem in Brussel aan te pakken en het ongelooflijke potentieel van fietsen te benutten.