Serendipity

We leven in een wereld waarin data en algoritmes een steeds grotere rol spelen. We krijgen informatie op maat: muziek luisteren op Spotify, een serie kijken op Netflix, aanbevelingen voor evenementen en activiteiten via sociale media.

Maar in welke mate zet deze informatie er ons toe aan om echt te ontdekken? Zorgen deze aanbevelingen voor serendipiteit? Een wetenschappelijke samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel, de Universiteit Gent, de Universiteit Antwerpen en Imec onderzoekt serendipiteit als ontwerpprincipe. Samen met stakeholders gaan ze op zoek naar hoe data en algoritmes een maatschappelijke meerwaarde kunnen hebben. 

Wat is serendipity?

Serendipity = the fact of something interesting or pleasant happening by chance (Oxford English Dictionnary)
Serendipiteit = een toevallige en onbedoelde vondst van iets nuttigs terwijl de zoeker er niet naar zocht of naar iets anders zocht

Serendipiteit routeplanner

Eén van de onderzoekcases binnen Serendipty engine is een fietsrouteplanner.

  • Kan serendipiteit geïntegreerd worden in een fietsrouteplanner?
  • Hoe zou zo een routeplanner eruit zien?
  • Welke functionaliteiten heeft zo een routeplanner? 
  • Wie zou hier baat bij hebben? 

Imec zoekt samen met de Fietsersbond, Hype en Anyways een antwoord op deze vragen. Samen ontwerpen ze een prototype van een serendipiteit routeplanner. Imec zorgt voor de coördinatie en voert het voorafgaand onderzoek, Anyways beschikt over een functionele routeplanner, Hype zorgt voor de integratie in de Fietsersbond app en De Fietsersbond staat ervoor garant dat de routeplanner ook daadwerkelijk beantwoord aan de noden van fietsers.

Wij hebben jou nodig! 

Ben je een functionele fietser die dagelijks een vaste fietsroute aflegt of een recreatieve fietser die in zijn vrije tijd graag spontaan op ontdekking gaat? Wil je in de loop van februari en maart meewerken aan een onderzoeksproject samen met IMEC en VUB?

Laat je gegevens achter via deze link. Dankjewel!

Serendipity

Serendipiteit