Pakt de mayonnaise van het federaal fietsbeleid?
Op 31 januari 2025 bereikten MR, Les Engagés, N-VA, CD&V en Vooruit een akkoord voor een nieuwe federale regering. De Fietsersbond kijkt ernaar uit om de komende jaren samen te werken met nieuwbakken minister van mobiliteit Jean-Luck Crucke en zijn collega-ministers. In het regeerakkoord staan meerdere acties die de Fietsersbond via haar memorandum vroeg. Zeker op het vlak van verkeersveiligheid getuigt het akkoord van heel wat ambitie.Hoog tijd om dat de komende jaren concreet te maken. Al staan er ook enkele belangrijke eisen niet of onvoldoende in
Evaluatie Be Cyclist en een opvolger. Eerste belangrijke werf is het opstellen van een nieuw federaal fietsactieplan als opvolger van het vorige plan Be Cyclist. De Fietsersbond en GRACQ wensen te focussen op de domeinen waar het federaal niveau echt het verschil kan maken: het samenbrengen van de regio’s, fiscaliteit, strijd tegen fietsdiefstal, verkeersveiligheid, trein & fiets, onderzoek en fietspromotie.
Mobiliteitsbudget voor iedereen (hoe en wat moeten we nog zien maar die opening staat er wel degelijk in!)
fietstoelage op de trein herbekijken en investeren in fietsparkeren in stations
fietsbrigades bij politie
Rijbewijs op punten - We zorgen voor een versterking van het centrale dataregister om veelplegers beter te identificeren voor overtredingen …
Nieuwe technologieën inzetten in de strijd tegen verkeersovertredingen: zet in op een proportioneel en doelmatig gebruik van het ANPR-cameranetwerk en andere camera’s, en beschermt daarbij maximaal de privacy.
Reglementatie rond nieuw voertuigen: zorgen voor homologatie en snelheidsbeperking van de e-steps, en de regelgeving rond fatbikes op punt zetten.
Doodslag in het verkeer: We voeren de overtreding van verkeersdoodslag in, waarmee we zowel de ernst van roekeloos gedrag op de weg als de gevolgen
daarvan benadrukken.
Beliris - Regering waakt erover dat Beliris zijn middelen prioritair concentreert op projecten op het vlak van mobiliteit en strategische ontwikkelingsinvesteringen op het Brusselse grondgebied.
>> Als beschikbare middelen van Beliris zich (nog) meer specifiek op mobiliteit zou moeten geconcentreerd worden kan het misschien ook makkelijker worden om te pleiten om Belirismiddelen in bv fietssnelwegen die Brussel ontsluiten.