Versnel de transformatie van zwarte verkeerspunten
Persbericht Fietsersbond Zuid - Beeld Copyright Stéphane De Greef, Mapiliary
Fietsersbond Zuid (Sint-Gillis/ Vorst) reageert boos op het levensgevaarlijke ongeval donderdagavond 5 december aan de Barrière /Bareel van Sint-Gillis, waarbij een auto een fietser aanreed en het slachtoffer vast kwam te zitten onder de auto.
Vreselijk kruispunt
"De Barrière is een vreselijk kruispunt, waar maar liefst zeven straten op uitkomen, bussen en trams passeren, met een mix van kasseien, tramsporen en asfalt. Het lijkt in feite meer op een hindernissenparcours dan op een kruispunt. Veel fietsers - en zelfs voetgangers - hebben schrik van de plek omwille van de chaos en onoverzichtelijkheid.", zegt Anton Maertens, voorzitter van de Fietsersbond Zuid.
Hoewel de gemeente Sint-Gillis een degelijke stap vooruit heeft gezet met het plan van transformatie, is de uitvoering - die door het Brussels Gewest moet gebeuren - als het ware bevroren. De vergunning was nochtans toegekend in mei 2024, maar intussen is er niets gebeurd voor het kruispunt. "Het is niet normaal dat alles zo lang aansleept in Brussel. De nieuwe Brusselse regering moet werk maken van een sneller vergunningsbeleid & een effectieve uitvoering van de werken.", kaart Maertens aan.
Voor levenskwaliteit, ook voor Brusselaars
De Fietsersbond roept ook de gemeente Sint-Gillis op tot cohesie en een keuze voor levenskwaliteit voor haar bewoners. Uit de cijfers van BISA blijkt het volgende:
- Meer dan de helft van de bewoners van Sint-Gillis heeft géén auto.
- Sint-Gillis is één van de best verbonden gemeente van België voor het openbaar vervoer.
- Sint-Gillis is de op één na meest dense gemeente van België met 19.454 inwoners/ km2.
"Toch moet onze gemeente een overvloed aan auto's & doorgaand verkeer slikken. Er is veel ruzie gemaakt onder de vorige coalitiepartners, waardoor beslissingen nóg langer aan sleepten. We vragen de gemeente én de onderhandelaars voor de nieuwe Brusselse gewestregering resoluut te kiezen om de ruimte te blijven herverdelen naar het STOP-model: voetgangers, fietsers en openbaar vervoer eerst.", vraagt Maertens.
Stop de overvloed aan auto's
Fietsersbond Zuid heeft ook een oproep tot de federale onderhandelaars: "Wie denkt dat je met duurdere tickets voor het openbaar vervoer, en ongeveer 800.000 ingeschreven bedrijfswagens de files gaat verkleinen, dwaalt. Files hebben een zware economische kost die geschat wordt op 2,5 tot 4 miljard euro per jaar. Door het systeem van bedrijfswagens - een oneigenlijke & anachronistische transfer van miljarden Belgische euro's naar buitenlandse autoproducenten - subsidieert men in België de files en de verkeersdrukte. Het is dweilen met de kraan open. En dat moet dringend veranderen", klaagt Maertens aan.
Fietsersbond Zuid verwijst ook naar onder andere de voorstellen van Filter Café voor Sint-Gillis die de Barrière aangenamer en kwalitatiever zouden maken voor voetgangers, fietsers, en bewoners. "Op langere termijn moeten we deze richting uit, in plaats van de huidige zeer trage transformatie die bijna onvermijdelijk op levensgevaarlijke ongevallen uitdraait."
In de media
Brussels Times - Cyclist nearly killed in Saint-Gilles provokes more criticism of heavy traffic