Fietsersbond Herentals dringt aan op hoogdringende actie rond gevaarlijk punt Poederleeseweg
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte bekend dat het kruispunt van de Poederleeseweg en de Meivuurstraat op de lijst met gevaarlijke punten van 2024 staat, net als 6 andere plaatsen in vervoerregio Kempen. Dit zijn locaties die officieel ‘objectief onveilig’ zijn en waar de afgelopen jaren (periode 2020 – 2022) meerdere (ernstige) verkeersongevallen zijn gebeurd. De Fietsersbond Herentals dringt bij wegbeheerder AWV aan op hoogdringende veiligheidsmaatregelen voor voetgangers en fietsers in afwachting van vrijliggende fietspaden. Die zijn immers pas ten vroegste in 2030 klaar.
Al jaren staat de Poederleeseweg (N153) bekend als onveilig voor fietsers en voetgangers. Op de smalle strook fietspad langs de drukke gewestweg moeten voetgangers en fietsers elkaar in twee richtingen kruisen terwijl druk en zwaar verkeer aan 70 km per uur voorbij scheert. De rijbaan is eerder smal voor zwaar vervoer en landbouwvoertuigen zodat zij geneigd zijn uit te wijken naar het fietspad om elkaar te kruisen. Talrijke zijstraten komen uit op de Poederleeseweg met veel afslaand plaatselijk verkeer en fietsers. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een gevaarlijk punt.
Nochtans behoort de N153 tot het ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’. Dat netwerk moet volgens de Vlaamse overheid ‘fietsverplaatsingen over langere afstand mogelijk maken zodat de fiets een volwaardig alternatief vormt voor de auto’. De Poederleeseweg is de enige verbinding vanuit Herentals naar Poederlee en Lille. Fietsers kunnen niet anders dan de gewestweg gebruiken. Ze doen dit met een bang hartje, zeker nu bij donker, nat weer en bladval. Hun onveiligheidsgevoel wordt nu officieel bevestigd door het Agentschap Wegen en Verkeer door dit kruispunt toe te voegen aan de lijst met gevaarlijke punten.
Aan de intenties ligt het niet: “De Vlaamse overheid wil die gevaarlijke punten aanpakken. Daarnaast zet ze sterk in op het promoten van duurzame vervoersmodi. Daarom is het van belang dat die duurzame verplaatsingen in zo veilig mogelijke omstandigheden kunnen gebeuren”, zo is te lezen op de website van de Vlaamse overheid.
Urgente maatregelen voor verkeersveiligheid
Met deze intentie in gedachten dringt de Fietsersbond Herentals bij het Agentschap Wegen en Verkeer, de wegbeheerder, aan op hoogdringende maatregelen om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verbeteren op dit gevaarlijke punt en – bij uitbreiding – de gehele Poederleeseweg. De aanleg van veilige, vrijliggende fietspaden zou ten vroegste starten in 2027 en duren tot 2030, op voorwaarde dat de onteigeningen vlot verlopen.
"Gaan we echt wachten op een dramatisch ongeval?”
“Heel wat mensen contacteren ons over de onveilige toestand. We reageren in de eerste plaats opdat onze jongeren zich veilig kunnen verplaatsen. Willen we opnieuw een hele generatie langs dit gevaarlijke punt laten fietsen op weg naar school, sportclub of vrienden? Gaan we echt wachten op een dramatisch ongeval?”, zegt Wim De Groof van Fietsersbond Herentals.
“In afwachting van de vrijliggende fietspaden moet de maximum snelheid aangepast worden naar 50 km/u. Een aanliggend fietspad in twee richtingen langs een baan met 70 km/uur met talrijke zijstraten staat haaks op de richtlijnen van de overheid. Daarnaast moet bekeken worden of er een fysieke afscheiding kan komen met de rijbaan en dienen de kruispunten op Sassenhout en met de Olympiadelaan conflictvrij gemaakt te worden.”
De Fietsersbond pleit verder voor een tonnagebeperking om doorgaand zwaar verkeer te weren, een aanbeveling uit de Mobiliteitsstudie Midden-Kempen.
Alternatieve fietsverbinding Herentals – Lille
Naast de hoogdringende veiligheidsmaatregelen pleiten Fietsersbond Herentals en Fietsersbond Lille voor een alternatieve fietsroute om beide gemeenten met de fiets op een veilige en aangename manier te verbinden. Hierrond zijn er meerdere ideeën en mogelijkheden die de Fietsersbonden graag willen bespreken met hun pas gestarte lokale besturen.
“Met een alternatieve, aangename en veilige fietsroute tussen Herentals en Lille kunnen Herentals en Lille echt een verschil maken voor hun inwoners, in afwachting van de heraanleg van de Poederleeseweg. We willen het gesprek aangaan om tot een realistisch voorstel te komen,” aldus Wim De Groof van Fietsersbond Herentals.
Links
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/gevaarlijke-punten
https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuws/8-gevaarlijke-verkeerspunten-kempen-hier-gebeurt-wekelijks-bijna-ongeval