De toekomst van de Tervurenlaan tussen Leopold II en het Jubelpark
De plannen zijn bekend voor de herinrichting van de Tervurenlaan tussen het Jubelpark en de Square Leopold II. Het openbaar onderzoek waarbij burgers en organisaties zich kunnen uitspreken over de plannen die voorliggen, loopt nog tot maandag 18 november.
De nood aan een toekomstgericht project
De Fietsersbond en de GRACQ, beiden belangenbehartigers van fietsers in Brussel, verwelkomen het project. Brussel Mobiliteit heeft de ambitie om de Tervurenlaan te converteren in een stadsboulevard, veilig en comfortabel voor fietsers en met oversteken voor fietsers en voetgangers.
Dit is hoogst noodzakelijk. De Tervurenlaan is een belangrijke fietsas, die de verbinding garandeert tussen het centrum en de gemeenten in het oosten van de hoofdstad (Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe) alsook Vlaanderen (Tervuren, Bertem, Leuven …).
Door het ontbreken van een duidelijke inrichting is het deel van de Tervurenlaan tussen Leopold II en het Jubelpark erg onaangenaam voor fietsers. Het gebrek aan coherentie zorgt voor onveilige situaties en daar waar voetgangers en fietsers samen een te kleine ruimte moeten delen, komt het tot spanningen.
Brussel heeft meer dan ooit nood aan een kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur. Dit om ten volle de volgende drie uitdagingen aan te gaan:
- De continue stijging van het aantal fietsers. Jaarlijks komen er sinds 2010 gemiddeld 12,5 % fietsers bij (cijfers Fietsobservatorium ProVelo). Er is geen reden om aan te nemen dat deze tendens zal afzwakken, eerder integendeel.
- Fietsen (en fietsers) worden steeds diverser. Naast de klassieke fiets, zijn ook elektrische fietsen, longtails, bakfietsen, speed pedelecs, kinderfietsen, driewielers … een gemeengoed in de Brusselse straten. Verschillende type fietsers verplaatsen zich aan verschillende snelheden.
- Brusselaars hebben recht op een leefbare en koolstofarme stad. Fietsen dragen bij tot een duurzame mobiliteit, zijn de oplossing tegen verkeersopstoppingen en hebben een positieve impact op de volksgezondheid.
Een stap in de goede richting maar te weinig ambitieus
Het project voor herinrichting van de Tervurenlaan dat vandaag voorligt zorgt voor een netto verbetering voor fietsers, voetgangers en de leefbaarheid. We moeten echter vaststellen dat het project enkele belangrijke tekortkomingen kent.
- De geplande fietspaden zijn onvoldoende breed, 2 meter (ten noorden) en 3 meter (ten zuiden). Dit terwijl de normen voor een dergelijke fietsas respectievelijk 2,5 en 4 meter zijn.
- Het ontbreekt de geplande fietsinfrastructuur aan continuïteit en leesbaarheid. Het kruispunt Tongeren – Kelten blijft ook in de nieuwe plannen erg complex. Ook is het tweerichtingsfietspad ten zuiden van de laan beperkt tot twee korte delen, onvoldoende om aan de noden van fietsers te voldoen.
De noodzakelijke investeringen in de Tervurenlaan kosten heel wat geld. We pleiten ervoor om dat geld maximaal te laten renderen en voor een inrichting te kiezen die echt ‘future proof’ is, minstens voor de komende 30 jaren.
Het project dat vandaag in openbaar onderzoek voorligt beantwoord onvoldoende aan de noden van de fietsers van morgen. Er is nood aan een herinrichting die echt de keuze maakt voor leefbaarheid en toekomstgerichte mobiliteit. De Fietsersbond en GRACQ roepen op om het project in zijn huidige vorm niet uit te voeren en vragen een ambitieuzere herinrichting van deze cruciale as.
Verdiep je verder in dit dossier
- Tervurenaan: oproep aan de regering en gemeentebesturen om hun engagement na te komen - Open brief van de Fietserbond en de GRACQ uit 2022
- Alles over het lopende openbaar onderzoek