Krakelebrug: van spoorwegbrug naar fietsersbrug?

11/06/2024 - West-Vlaanderen - Brugge

Visie van de Fietsersbond Brugge

Fietsersbond ziet de nieuwe Krakelebrug als fietsersbrug met een noodfunctie voor eventuele hulpdiensten, bij geblokkeerde bruggen en/of openbaar vervoer. Het is dus met enige ontgoocheling dat we reageren op de ‘autobrug’ Krakele.
De brug ligt immers op een kruising van 3 fietssnelwegen én is het begin van de strandfietsroute én de brug is ook opgenomen in het recreatieve fietsnet.
Op te merken valt dat de verbinding F30/F310 geen voorrang krijgt in de oversteek van de Kolenkaai omdat de projectontwikkeling de beveiliging hiervan in de weg staat.
Ook zijn we verbaasd dat er in dit ontwerp geen data of tellingen opgenomen werden van de afgelopen maanden zonder verkeer op de Krakelebrug. Zo kan er niet objectief vastgesteld worden hoe en met welke gevolgen de verkeersstromen zich ontwikkelden. Fietsersbond heeft geen weet van doorstromingsproblemen. Vaak is het trouwens zo dat een gedeelte van het verkeer ‘verdwijnt’ bij een verkeersknip.
De nota vermeldt dat de Krakelebrug een spoorwegbrug was en in heel Europa liggen er ondertussen fietsroutes naast of op (oude) spoorlijnen

Ontsluiting van nieuwe projecten voor het autoverkeer ?

Het huidige nieuwe brugontwerp is gericht op de auto-ontsluiting van de projecten vanaf site Liantis tot en met het Kaaidistrict.
Vanuit de fietsersoptiek is het wenselijk de bouwprojecten zelf de nodige duurzame mobiliteitseisen op te leggen opdat het extra gegeneerde gemotoriseerde verkeer beperkt zou blijven.
Door de Krakele terug te openen in 2 autorijrichtingen, wordt er extra autoverkeer  aangezogen richting binnenstad (binnenring) en woonwijken (Leopold I en II-laan Kristuskoning/Stubbekwartier).
We verwijzen hierbij naar de impact zoals beschreven in de plannen van het Kaaidistrict. De projecten doen dus de verkeersveiligheid en leefbaarheid dalen in andere delen van het stadsweefsel, dit desondanks de daar geslaagde, nieuwe maatregelen, fietserszone en heraanleg van straten.
Het kruisen van bv. de Leopold I en II-laan zal gevaarlijker worden voor de schoolgaande jeugd. Doorstaat dit ontwerp de kindtoets?Het kruispunt Werfstraat & Leopold II-laan valt buiten het projectontwerp. Krijgen de fietsers in de Werfstraat-fietsstraat voorrang op de Leopold II-laan? Hoe zal men dit afdwingen?

Nieuwe brug gebaseerd op vorige plannen zonder implementatie van nieuwe fietsmobiliteit ?

In het eerste ontwerp ligt de fietsontsluiting aan de westkant. In afwachting van een bredere brug, leek het toen voor de Fietsersbond de best mogelijk oplossing. Het oversteken van de Ijzerstraat met éénrichtingsautoverkeer leek haalbaar.
De nieuwe brug wordt breder, heeft wel autorijvakken in beide richtingen maar slechts één fietspad aan de westkant.
Ook de directe aansluiting langs het kanaal naar de Kleine Boudewijnbrug zal nu verdwijnen.
De snelle hoofdfietsverbinding zit aan de westkant maar heel wat stadsfuncties zitten aan de oostkant, dit aan weerszijden van het kanaal, bv. tewerkstelling Handelskom, politiekantoor, Baron Ruzettepark, Kerlinga, Pietje Park, Komma, toekomstige woonprojecten. Retail zit dan weer aan de westant.

Fietsersbond stelt dan ook dat dubbelrichtingsfietsontsluiting aan oost- en westzijde van de Krakelebrug noodzakelijk is gezien er op de Sint-Pieterskaai en Kolenkaai dubbelrichtingsfietspaden zijn.

Shared Space een oplossing?

De nu voorgestelde oostelijke Shared Space voldoet volgens de Fietsersbond maar gedeeltelijk aan de (toekomstige) fietsbewegingen.
De voorziene ruimte hiervoor is slechts de minimumbreedte van een dubbelrichtingsfietspad maar hierbij is geen rekening gehouden met de schuwafstanden tegenover de reling en hoofdliggers.
Bij een bredere uitvoering zou ook een asindeling mogelijk zijn tegenover de voetgangers.Door het afblokken van de zuid-oost hoek (ten voordele van een uitkijkpost) zouden fietsers de Ijzerstraat of Krakeleweg moeten kruisen om de oost-west beweging te maken. Bij vierkantgroen zou de diagonale fietsbeweging naar Dovy keukens wenselijk zijn.
En hoe komt hier in de toekomst de verbinding met de Boulevard (cfr. Boulevardplannen) aan de Sint-Pieterskaai kant kanaal ?
Het lijkt ons ook wenselijk een ruimere shared space meer en beter te doen aansluiten met de paden van het park en te laten doorlopen richting Binnenring.

Conflictvrij kruispunt R30 = fietsers een eind voor en na het kruispunt extra laten oversteken?

Met een westelijk dubbelrichtingsfietspad ontstaan er gevaarlijke fietsoversteken en daardoor de eventuele nood aan tijdrovende bedelknop-verkeerslichten aan Kolenkaai en Sluisstraat.
Het verschuift dus het probleem van het conflictueuze kruispunt R30 naar nieuwe oversteekplaatsen op de Ijzerweg en Krakeleweg,
Fietsersbond betreurt dan ook dat de verbinding F30/F310 zonder voorrang en onveilig is in de oversteek van de Ijzerstraat. 

Vierkantgroen: de diagonale fietsoplossing.

In het Fietsersbond-voorstel met oost én west dubbelrichtingsfietsroutes kan de fietser bij vierkantgroen, net zoals een autobestuurder, het kruispunt diagonaal nemen. Dit laat de fietser toe om snel en veilig van fietskant te wisselen, zonder extra cyclustijd en zonder meerdere onveilige oversteken (die nu buiten het kruispunt R30 gelegd zijn).
Bij vierkantgroen zijn ruimere fietsopstelzones over de hele hoek mogelijk, die zullen ook vlugger leeg zijn.
Belangrijk hierbij vinden we het open houden van de zuid/oost hoek aan de R30 voor fietsers omdat dit de huidige, logische verbinding is naar de Kleine Boudewijnbrug.