Workshops #Fietsverbinding
In de namiddag vinden twee sessies workshops van 1,5 uur plaats. Ontdek ze hieronder
- 13u - 14u30
- 14u45 - 16u15
Ga tERUG NAAR de landingspagina: #FIETSVERBINDING
Fietssnelwegen in Vlaanderen en cyclostrades in Brussel
In 2014 bundelen de Vlaamse provincies hun krachten om een functioneel fietsnetwerk met kwaliteitsvolle infrastructuur aan te leggen. Immers, de vele auto’s en onaangepaste fietsinfrastructuur tussen de stedelijke gebieden zorgden op dat moment voor weinig motivatie om voor de fiets te kiezen. 10 jaar later is de situatie helemaal anders. Fietsers genieten vandaag van ondertussen 130 fietssnelwegen bestaande uit 2800 kilometer, een uniforme leesbaarheid én een website fietssnelwegen.be met routeplanner. Duizenden fietsers maken dagelijks gebruik van de directe en comfortabele fietsverbindingen. We maken samen de balans op. Wat zit er achter dit grote succes? Maar ook, wat kan beter? Fiets-snel-weg en zone 30 gaat dat samen? Is er genoeg plek voor de groeiende diversiteit aan fietsers? En moeten we wel altijd nieuwe infrastructuur aanleggen?
Hoe ziet een fietssnelweg eruit in een stad? In Brussel worden ze vandaag volop vormgegeven. Cyclostrades heten ze in onze hoofdstad. De uitdagingen zijn ook anders, eens je de aansluiting maakt van een cyclostrade uit Vlaanderen langs een spoorweg kom je in een nieuwe context. Een gesprek over hoe een cyclostrade in Brussel anders is daneen fietssnelweg in buitengebied en suburbane context.
Praktisch
Toekomst van de Fietsersbond
Denk mee na over de toekomst van de Fietsersbond. Waar moet de Fietsersbond in 2030 staan als burgerbeweging van leden en vrijwilligers die van Vlaanderen en Brussel een echt 'fietsland' willen maken. Welke rol moet de Fietsersbond spelen? Wat is de plaats van vrijwilligers, sympathisanten en lokale afdelingen? Wat zijn de uitdagingen, kansen, bedreigingen? Welke strategie moeten we volgen? Welke prioriteiten en keuzes moeten er gemaakt worden? Hoe verbindt de Fietsersbond zich met de groeiende community fietsers? Denk mee na over het traject dat de Fietsersbond de komende jaren kan afleggen in deze interactieve sessie.
De uitkomsten van deze reflectie worden meegenomen in het dossier dat de Fietsersbond zal indienen om structurele subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid in het kader van het decreet sociaal-cultureel volwassenenwerk.
Praktisch
Fiets en tramsporen
De fiets en tram in smalle straten, gaat dat wel samen? Menig fietser raakte al eens vast in de sporen van een tram, gleed uit. Fietsers vermijden indien mogelijk tramsporen angstvallig op hun dagelijkse fietsroute. Samen pogen we te achterhalen hoe tram en fiets toch samen kunnen gaan
Praktisch
Fietsactivisme in de collectie van het AMSAB
Amsab-ISG, het instituut voor sociale geschiedenis, is het geheugen van sociale bewegingen en geëngageerde burgers. Haar rijke collectie bevat een schat aan informatie over het fietsactivisme door de decennia heen. Van de eerste lokale groepen die opkwamen voor de fiets, over unieke initiatieven en sterke acties, tot de analen van de Fietsersbond zelf. Gert van Overstraeten weet als geen ander wat de collectie te bieden heeft en geeft een overzicht.
Deze activiteit is gelinkt aan de tentoonstelling ‘Klein verzet. Fietsen in de collectie van Amsab-ISG’. Een reis door het fietserfgoed uit de collectie in al zijn facetten. Van speeltje van de elite, naar emancipatiemiddel, tot strijd met en voor de fiets.
Praktisch
Verkeersveiligheid
De jaarlijkse verkeersveiligheidsbarometer gaf voor het jaar 2023 een wrang gevoel bij de Fietsersbond. Globaal gezien is er een lichte daling in het aantal slachtoffers en doden in het verkeer in vergelijking met de cijfers van 2022. Dat gaat helaas niet op voor fietsers, we zien een stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen. Om de ambities van 0 fietsdoden in 2040 te halen, moet er echt een grote versnelling worden gemaakt.
Beter inzicht in de oorzaken van de ongevallen is een absolute must, om te kunnen inschatten welke maatregelen echt noodzakelijk zijn en welke oorzaken moeten worden weggewerkt. Laat het juist dat zijn waar Fietsberaad vandaag op inzet. Zone 30, afgescheiden fietsinfrastructuur, … Hoe kom je tot een draagvlak? En vooral welke zijn echt effectief om het verschil te maken.
Wat te doen na een fietsongeval? Had dit verkeersongeval kunnen vermeden worden door de bewuste weggebruikers? Advocaat Marc Peeters, gespecialiseerd in de afhandeling van fietsongevallen gaat in op het gedrag van de weggebruikers. Als beheerder van het kennisplatform Fietsongeval.be komt hij dagelijks in contact met verkeerssituaties waarin fietsers en/of voetgangers betrokken zijn, en wordt hij geconfronteerd met de verharding in ons verkeer.
Praktisch
Aan de slag met fietsdata
Vandaag worden nog te veel beslissingen met betrekking tot duurzame mobiliteit en leefbaarheid genomen op basis van onvolledige data en buikgevoel. Als fietsers en geëngageerde burgers kunnen we hier het verschil maken. Dat gebeurt vandaag al met succes en ook jij kan me kwaliteitsvolle data verzamelen.
Hoe? Bijvoorbeeld door een Telraam aan je raam te installeren, een camera die automatisch het aantal fietsers dat voorbijkomt telt. Een ideale basis voor de evaluatie van het lokale mobiliteitsbeleid. Bij voldoende data kan het voor inzichten zorgen over de patronen van fietsers. Zo kan je de impact van verkeersmaatregelen op fietsers simuleren.
Er is al heel wat mogelijk. Maar welke data ontbreken nog vandaag, wat moeten we nog weten om betere beslissingen voor de fiets te maken? Samen leggen we de basis van een visiedocument.
Praktisch
Toekomst van de fiets
Stedelijke mobiliteit verandert. Verplaatsingen met de fiets worden steeds belangrijker. Zijn we op weg naar een heuse paradigmaverschuiving, de fiets als de belangrijkste vorm van duurzaam vervoer? In deze interactieve workshop begeleid door het Vlaams innovatiecentrum IMEC wissel je uit over de toekomst van de fiets over 15 - 20 jaar. Welke scenario’s zijn mogelijk? Hoe kunnen we hierop inspelen met daadkrachtig fietsbeleid, acties en infrastructuur?
Praktisch
30 jaar Fietsersbond
In 2025 bestaat de Fietsersbond 30 jaar. Het moment om herinneringen op te halen aan die rijke geschiedenis van fietsactivisme. Hoe markeren we dit bijzondere jubileum? Een informele sessie waarbij leden van de Fietsersbond uitwisselen over ervaringen en samen nadenken over hoe dit feest volgend jaar eruit kan zien.
Praktisch