De nieuwe Pierre Marchantbrug
In 2014 werd de Marchantbrug in Anderlecht afgesloten voor autoverkeer. Wat begon als 'kapotte brug' transformeerde in een ontmoetingsplek, een brug voor voetgangers en fietsers, een bijzondere plaats in onze hoofdstad. Als Fietsersbond vragen we dat dit zo blijft.
Een bijzondere plek in brussel
Wegens stabiliteitsproblemen kunnen auto’s en vrachtverkeer sinds 2014 geen gebruik meer maken van de Pierre Marchantbrug. Om de veiligheid van alle gebruikers te garanderen was toen al duidelijk dat een nieuwe brug nodig zou zijn. Hoe moest die eruit zien? Lang ging men er vanuit dat het een autobrug moest blijven.
Maar de afgelopen 8 jaar tonen aan dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Auto’s en vrachtwagens maken vandaag gebruik van de Paepsembrug en de Kuregembrug, die beiden in een straal van één kilometer liggen. Ondertussen groeide de Marchantbrug uit tot een belangrijke verbinding voor voetgangers en fietsers, ze kunnen hier veilig en op een aangename manier het kanaal oversteken.
De brug is een ontmoetingsplek: gezellig picknicken aan de houten tafels, schaken, genieten van het unieke zicht over het kanaal. De afgelopen zomers kan je hier terecht voor een verfrissende duik in het openluchtzwembad zwembad Flow van Pool is Cool, kan jong en oud zich vergapen aan straatartiesten en durft er wel eens een spontaan feestje ontstaan. De autovrije brug en autoluwe zone errond is tevens de ideale plek om kinderen te leren fietsen en te skeeleren. Eén ding is duidelijk, voor buurtbewoners en andere Brusselaars, groeide de Marchantbrug uit tot een bijzondere plek.
Wist je trouwens dat er op de rechtoever van het kanaal een nieuwe woonwijk zal ontstaan. Ter hoogte van de Grondelstraat komt een park, de brug zal hiervan in het verlengde liggen. De nieuwe woonwijk zal toonaangevend zijn voor hoe we het Brussel van morgen vorm willen geven.
Het debat over de toekomst
De Marchantbrug moet wegens stabiliteitsproblemen hoe dan ook grondig ander handen genomen worden. Vandaag loopt een vergunningsprocedure voor een nieuwe brug.
Begin 2023 vond een eerste openbaar onderzoek plaats. Het project dat toen voorlag stelde een brug voor als plek voor voetgangers, fietsers en ontmoeting. Er kwamen 120 reacties van burgers en Brusselse organisaties, waarvan 70 % positief. De overlegcommissie van 16 februari 2023 gaf een positief advies op voorwaarden. Het project dat vandaag, begin 2024, voorligt stelt antwoorden op deze voorwaarden voor.
De Fietsersbond juicht toe dat er in de nieuwe plannen begin 2024 enkele belangrijke verbeteringen zijn geïntegreerd.: meer fietsenstallingen, maar ook meer vuilbakken, groen en straatmeubilair. Bijkomende zebrapaden en de keuze voor asfalt in plaats van hout zorgen tot slot voor meer veiligheid en comfort voor voetgangers.
Maar nieuw zijn ook verzinkbare paaltjes, voorzien aan de uiteinden van de brug. In de eerste plaats opdat hulpdienstvoertuigen toegang kunnen krijgen. Al opent dat ook de mogelijkheid in de toekomst voor andere gemotoriseerde voertuigen. De potentiële toegang van gemotoriseerd verkeer is een belangrijke struikelblok voor de Fietsersbond. Essentieel is dat de de brug bewaard blijft als plek voor ontmoeting, voetgangers en fietsers. Fietsersbond reageerde dan ook samen met GRACQ negatief op het meest recente openbaar onderzoek.