FAQ MyBike

27/01/2023 - Algemeen

Antwoorden op de meeste vragen over het centraal fietsregister

 

Waarom wordt niet gewerkt met het serienummers van de fiets?

De sterkte van Mybike is dat het een database is. Dit betekent dat je alle info die je hebt over de fiets: serienummer, foto’s … centraal kan bewaren. Je maakt met andere woorden een soort van paspoort van je fiets. Een dergelijke database bestaat al enkele jaren in Brussel onder de naam MyBike.brussels. Dankzij de registratie in de database verzamel je alle informatie over de fiets die je hebt en kan er sneller gelinkt worden, op termijn ook naar verzekeringsmaatschappijen waar je een fietsdiefstal verzekering hebt.

Kan je die sticker niet makkelijk verwijderen? 

Geen enkel systeem is waterdicht en daardoor kunnen er altijd problemen opduiken. Al zijn deze in dit geval beperkt. We zien uit de evaluaties van het systeem in Brussel dat de sticker met QR-code en uniek nummer heel moeilijk te verwijderen is. Zandstralen blijft natuurlijk een ander geval. 

Blijft die sticker wel leesbaar als je die op een buis van je fiets aanbrengt?

Uit de praktijk blijkt ook dat de sticker op een ronde buis geen problemen geeft voor het scannen van de QR code. Het is dus een veelbelovend systeem waar we met de Fietsersbond en GRACQ in Brussel heel tevreden over zijn en dat verklaart dus ook de reden waarom we het een goed idee vinden om het zo te doen.

Federaal, waarom is dat nodig?

Het is een eerste belangrijke stap omdat fietsdiefstal niet stopt aan een gemeentegrens of aan de grens tussen Vlaanderen en Brussel. Kan het beter? Ja zeker, idealiter zou dit een Europees systeem moeten zijn want als je fiets in Kortrijk gestolen wordt is de afstand naar Frankrijk bijzonder klein natuurlijk. Door het nu, vanuit een Brussels initiatief, op het federale niveau te tillen en dus in heel België een register uit te rollen kunnen we snelheid maken en dat is toch wel heel belangrijk.

We hebben politie en justitie nodig hebben in de strijd tegen fietsdiefstal. Beiden zijn federale bevoegdheden. Het federale niveau is daarom geschikt om deze inspanningen te coördineren.

Graveren met je rijksregisternummer werkte toch?

Tja, niet echt. Als je een gegraveerde fiets hebt, ben je niet echt extra veilig, want een fietsendief zal daar niet wakker van liggen. Van die sticker misschien ook niet. Maar een gestolen of achtergelaten fiets gaan identificeren op basis van de gravure, dat is ook niet wat we vandaag veel zien gebeuren.
Het grote voordeel van een fiets met een sticker is dat die  gemakkelijker kan doorverkocht worden en de registratie kan worden overgezet op de nieuwe eigenaar.. Een praktisch voorbeeld: je dochter/zoon van 11 heeft een fiets met haar/zijn rijksregisternummer erop. Maar de fiets is te klein en je beslist om die tweedehands te verkopen. Dan blijft dat nummer er in staan. Met het register kan je zelf aangeven dat je de fiets verkocht hebt (hoe dat er concreet zal uitzien is nog niet beslist) Dat is wel een hele verbetering.

Wat zijn nog voordelen van de sticker ten opzicht van het klassieke graveren?

Een van de grote voordelen is dat de sticker met de QR code ook gescand kan worden. Naast de strijd tegen fietsdiefstal helpt dit ook in het aanpakken van weesfietsen. Diensten die rond weesfietsen werken kunnen de code inscannen, waardoor direct duidelijk is wie de eigenaar is en of de fiets niet gemeld staat als gestolen. Dat zal grote winst betekenen in de strijd tegen weesfietsen en kan ook oplossingen bieden om fietsstallingen beter te onderhouden. 

Sticker of graveren, allemaal goed en wel, maar wat met handhaving?

Dat is een terechte vraag want het niet opvolgen van de diefstal, lakse houding bij politie en weinig bewaakte stallingen met enkel camera’s blijven een probleem. In de Standaard van 27/1/23 stond ook dit opiniestuk (van een lid van de Fietsersbond). .
Het register is wat de Fietsersbond betreft een belangrijke stap om ook de handhaving en controle verder op te drijven. Een belangrijke eerste stap, maar duidelijk ook dat die volgende stap(pen) ook moeten gebeuren. Daar zal de Fietsersbond in de komende maanden en jaren ook echt op blijven hameren.

Is dit nu het einde van de fietsdiefstal?

Neen, zeker niet. Het is een belangrijke stap die nu genomen is. Dat register moet het makkelijker maken om te strijden tegen fietsdiefstal en kan ook voordelen opleveren bij de strijd tegen weesfietsen.
Fietsersbond is er van overtuigd dat dit een tool is die ook de lokale politiezones zullen kunnen aanzetten om de strijd tegen fietsdiefstal op te voeren en er echt een prioriteit van te maken.

Wat kan ik zelf nog doen om fietsdiefstal te voorkomen?

Koop een goed slot om je fiets aan een vaste infrastructuur vast te leggen (twee verschillende soorten sloten zijn nog beter dan één). Meer informatie over fietssloten kan je hier terugvinden. Heb je een dure fiets, overweeg dan een fiets diefstalverzekering. 

Waarom is dit thema zo belangrijk voor de Fietsersbond?

Voor heel wat fietsers is die fiets het belangrijkste transportmiddel. En zonder vervoermiddel geen vervoer, dat willen we zoveel mogelijk bestrijden. Fietsersbond blijft dit thema dus heel strikt opvolgen.

HOE KAN IK ME OP mYBIKE REGISTREREN?

Simpel! Ga naar Mybike.belgium.be en selecteer het platform van de regio (Vlaanderen, Brussel, Wallonië) waar je woont.