Fietsnieuws uit Brussel - juli
Er beweegt weer heel wat in Brussel op het vlak van fietsbeleid. Het is dus hoog tijd voor een kort overzicht van het belangrijkste lokaal nieuws de afgelopen weken:
Fietsrapport Brusselse regering
Voordat onze politici met vakantie vertrekken deelden de Fietsersbond en haar Franstalige tegenhanger Gracq een rapport uit aan de Brusselse regering. Een evaluatie van het fietsbeleid om tijdens de zomerweken te laten bezinken, maar ook aanbevelingen om vol goede moed van start te gaan bij de herneming van het werk in september. Er rest ons immers nog maar twee jaar om de gemaakte beloftes in te lossen.
Maatregelen zoals de veralgemeende zone 30 en de nieuwe fietsinfrastructuur, worden door ons enthousiast onthaald. Maar er is nog werk aan de winkel. Zo moet de autodruk drastisch omlaag. Zo stellen we in een interview met Bruzz.
Het volledige halftijdse fietsrapport van de Brusselse regering
Kidical Mass
Als we kijken naar de ongevallenstatistieken merken we dat er een duidelijk verband bestaat tussen ongevallen, leeftijd en ervaring. Wat is de oplossing? Kinderen ver weg houden van de gevaarlijke Brusselse straten? Allesbehalve! Door zich zelfstandig te verplaatsen zijn kinderen gezonder en gelukkiger. We moeten ons vooral de vraag stellen hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze openbare ruimte veilig is voor kinderen en jonge fietsers.
Want fietsen is een feest! En al zeker tijdens de Kidical Mass. Tijdens een tocht op hun tempo ontdekken kinderen het fietsplezier. Een bakfiets met muziek zorgt voor de nodige sfeer. Onderweg valt er heel wat te ontdekken: parkjes, speeltuinen en kindvriendelijke evenementen.
Het begon allemaal tijdens het begin van de Coronapandemie in Schaarbeek. Het bleef niet bij het enthousiasme van de kinderen in de ezelstad, dat werkte aanstekelijk. Vandaag gaan ook kinderen in Molenbeek, het Noord-Westen van Brussel (Sint-Agatha Berchem, Koekelberg en Ganshoren), Vorst, Elsene en Laken maandelijks op stap met de tweewieler. In 2022 zullen minstens 35 kidicals plaatsvinden
Hoog tijd dus om al dat jong geweld samen te brengen. Op 11 september is het zover. De overkoepelende organisatie, Kidical Mass Brussels, de lokale organisatoren en de ondersteunende partners blazen verzamelen om 14:00 in Le Grand Hospice. De promotie ging alvast van start op zondag 17 juli om 14u30, op de Kidical Mass van Elsene.
We zijn nog op zoek naar helpende handen voor de grote Kidical Mass op 11 september. Wegwijze wegkapiteins, beren van bewakers om de fietsenstalling in de gaten te houden en een olijk ontvangstcomité. Iets voor jou? Laat iets weten aan Thomas of Leticia.
Openbaar onderzoek Max sur Senne
Er staat heel wat op til in de Brusselse Noordwijk. Transformeert de grauwe kantoorwijk in de toekomst in een aangename groen wijk? Het project Max-sur-Senne heeft alleszins die ambitie. Het plant de versnipperde stukken groen met elkaar te verbinden tot een groot aangenaam park, ook zal de Zenne terug boven de grond komen. Meer nog, kinderboerderij Maximiliaan krijgt een nieuwe stek en de sociale woontorens van de Lakense Haard krijgen een grondige renovatie.
Wat heeft dit met de fiets te maken? Dit ambitieus project trekt de kaart van verbinding. De wegen en kruispunten tussen en naar de verschillende delen van het park zullen grondig aangepakt worden. Ook de schoolomgeving rond Klavertje Vier wordt heringericht op kindermaat. Zeker dat laatste is vandaag levensbelangrijk.
De Fietsersbond en Gracq juichen de doelstellingen toe maar maken na een grondige analyse in het kader van het openbaar onderzoek enkele belangrijke kanttekeningen: Maak komaf met alle potentiële conflicten binnen de schoolomgeving, investeer in fietsinfrastructuur aan beide kanten van het Redersplein, zet maximaal in op veiligheid aan het kruispunt met de Masuistraat, zorg voor kwalitatieve fietsparking en verzeker de coherentie van de fietsnetwerk.
Het plan zoals ingediend voor het openbaar onderzoek
De reactie van Fietsersbond, mee ondertekend door Gracq
Eerste autoluwe wijken
Het regionaal mobiliteitsplan Good Move plant 50 “autoluwe wijken” tegen 2030. De doelstelling van zo’n wijk is om het doorgaand verkeer op de hoofdwegen te kanaliseren en zo het gemotoriseerd verkeer in de wijken te verminderen. Een maatregel absoluut noodzakelijk voor de leefbaarheid in Brussel.
Deze zomer zullen drie autoluwe wijken ook concreet uitgevoerd worden. Het gaat om de Vijfhoek in hartje Brussel, Cureghem in Anderlecht en Colignon-Josaphat in Schaarbeek. Spannend! Voor de ene gaan de plannen te ver, voor de ander niet ver genoeg. Als Fietsersbond volgen we het alleszins nauw op en roepen we op voor kwalitatieve evaluatie. Zo kan heel wat geleerd worden en bijgestuurd waar nodig.
Analyse van de autoluwe wijk Vijfhoek door stadsbeweging Bral mee ondertekend door de Fietsersbond
De controversiële fietsstraat langs de Lambermontlaan
Fietsstraten in Brussel, hun inrichting is niet altijd even gelukkig. Een gekend voorbeeld zijn de parallelle lanen van de Louisalaan waar er heel wat conflicten zijn tussen ongeduldige automobilisten en fietsers. Recent was er heel wat te doen om de nieuwe inrichting van de voormalige ventweg langs de Lambermontlaan. Er heerste heel wat verbazing op sociale media over de oplossing waarbij een fietsstraat en fietspad met elkaar worden afgewisseld. Het idee hierachter: conflicten met opdringere chauffeurs vermijden door hen de mogelijkheid te geven fietsers op de stukken met fietspad voorbij te steken.
De Gracq en Fietsersbond lieten zich niet onbetuigd in de discussie. Op aansturen van de Gracq Schaarbeek kwam er een officiële communicatie. We stellen de verwarrende inrichting in vraag en betreuren vooral dat deze werd doorgevoerd zonder voorafgaande consultatie. Een oproep om deze fietsstraat vooral grondig te herevalueren. Waarom bijvoorbeeld niet terugkeren naar de situatie voorheen waarbij de ventweg was afgesloten voor autocirculatie?
Het officieel schrijven vanuit GRACQ Schaarbeek, GRACQ en Fietsersbond (in het Frans)