Gevraagd: eendracht en visie voor een duurzaam stadsproject
© Brussel Mobiliteit | Plannen voor de A12 in Brussel
Het debat over de toekomst van de A12 legt volgens organisaties pijnlijk bloot dat Brussel geen eendrachtige visie heeft. De Fietsersbond schreef er met acht andere organisaties een opiniestuk over in de standaard. Lees het hier integraal.
De discussie over de toekomst van de A12 die zich de voorbije dagen in de media ontrolde, toont het gebrek aan verbeeldingskracht als het aankomt op de ontwikkeling van een duurzaam stadsproject voor Brussel (DS 1 december). De hervorming van de A12 is nodig, zowel om autoverkeer te verminderen als om deze stadsboulevard te vergroenen. Wat ontbreekt, is een visie over de invulling van de ruimte die vrijkomt.
Dinsdag kondigde de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) de plannen aan voor de A12. In plaats van een snelweg die dagelijks duizenden auto’s Schaarbeek binnen pompt, komt er een stadsboulevard die ruimte geeft aan voetgangers en fietsers. Een mooie visie die past in de shift naar een duurzaam Brussel. Toch lijkt niet de hele Brusselse regering het daarover eens te zijn. Staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels) verklaarde meteen dat hij de vergunning zal weigeren. De officiële reden? Dat er geen overstapparking komt en dat er naar één rijstrook wordt gegaan. Een overstapparking heeft daar weinig zin als de tram er nog niet is, en de tram kan niet aangelegd worden als alle rijstroken behouden moeten blijven. De voorgestelde oplossing om de duizenden bestaande parkeerplekken aan de Heizelvlakte om te vormen tot park-and-ride is een zinnige stap.
Gepolariseerd debat
Dat er maar één rijstrook zou zijn voor autoverkeer richting Brussel klopt evenmin. Aan de twee rijstroken op de Koninklijke Parklaan wordt niet geraakt. Deze toegang tot Brussel over drie rijstroken is vergelijkbaar met wat Smet zelf – volledig terecht – gedaan heeft als minister van Mobiliteit in de vorige regering, bij de omvorming van de E40 als eerste stap naar een stadsboulevard (ook zonder bijkomende overstapparking). Nu dreigt hij vanuit zijn nieuwe bevoegdheid als staatssecretaris voor Stedenbouw een gelijkaardig project tegen te houden.
Het publieke schouwspel legt pijnlijk bloot hoe de Brusselse regering niet als één equipe werkt aan haar gezamenlijke stadsvisie. De verkokering in bevoegdheden leidt tot een gepolariseerd debat dat naast de kwestie is en dat elke verandering blokkeert. Wanneer een minister dan stappen zet, bijvoorbeeld voor meer actieve mobiliteit, meer groene ruimte en minder autoverkeer, staat een andere politicus op de rem. Nochtans biedt dit voorstel de mogelijkheid om een stedelijk project voor Brussel uit te werken, waarin de auto samen met de andere vervoersmodi verweven zit in het stedelijke weefsel. Een geïntegreerde stadsvisie vraagt om samenwerking. De Brusselse excellenties moeten aan tafel gaan zitten in plaats van elkaar te bestoken in de pers.
Als mobiliteit en stedenbouw samenwerken, kan er door de hervorming van de stadsautosnelweg ruimte vrijkomen die niet alleen voor groen en zachte mobiliteit kan ingezet worden, maar ook voor andere stedelijke functies.
De stad Leuven en Kessel-Lo lijken dat te begrijpen. De heraanleg van de stationsbuurt en de Martelarenlaan in Leuven resulteerde in trager en actiever lokaal verkeer, ruimte voor twee woontorens en veel groene ruimte met gemengde functies.
Ook de Brusselse regering moet streven naar een groener en levendig Brussel met meer ruimte voor zowel de Brusselaars als de bezoekers, zoals ze in de regeerverklaring beloofd heeft. Zo kunnen projecten als de A12 ruimte krijgen om mensen en wijken met elkaar te verbinden.
Het opiniestuk werd onderschreven door:
- Lieselotte Gevens van De Fietsersbond
- Geert van Waeg van johanna.be
- Wim Menten van KleineRing.be
- Florine Cuignet van GRACQ
- Sophie Feyder & Pieter Fannes van Heroes for Zero
- Emilie Herssens van Het platform walk
- Malte Arhelger van Critical Mass Brussels
- Raf Pauly van BRAL
- Philippe Serruys van imagine.brussels