Fietsgedachte: terugblik op het verkeersnieuws

19/03/2021 - Algemeen

Een terugblik op het verkeersnieuws van de afgelopen week.

Zelfs de Ideale Wereld vond het belangrijk genoeg om er een item aan te wijden tijdens een aflevering deze week ;), wij konden dus niet echt achterblijven... 

De week werd ingezet met de resultaten van de enquête van VIAS over  ergernissen tussen verschillende weggebruikers bij het begin van de week van de hoffelijkheid achter het stuur. Onze gedachten over dit onderzoek lees je in deze tekst

In Brussel werden deze week burgers uitgenodigd om deel te nemen aan een webinar over een nieuwe gids “welke fietsinfrastructuur op welke plaats”. Nederland en Frankrijk mochten hun visie op fietsinfrastructuur komen presenteren. Dat gemengd verkeer mogelijk is bij 30km/u is voor velen nog geen evidentie. Informatie en communicatie, dialoog en context zijn noodzakelijk om samen tot een beter fietsbeleid te komen. We posten de link op onze Brusselse Facebookpagina wanneer de webinar online komt. 

Op 10 maart waren we uitgenodigd om de fietsers te vertegenwoordigen in de hoorzitting van de commissie mobiliteit in het federaal parlement over de sluiting van de spoorwegovergangen. Dat Infrabel niet enkel de zitting kaapte door 45 minuten in plaats van 10 minuten te spreken maar dan ook nog eens deed alsof hun neus bloedde zorgde voor frustratie. Meer over de hoorzitting vind je in deze tekst en hier kan je ze ook herbekijken.

Minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters kondigde in de Zondag het nieuwe systeem MIA aan, Mobiliteit Innovatief Aanpakken. In de week die erop volgde vond digitaal het Vlaams VerkeersveiligheidsCongres (VCV) plaats. Waar Pedro Homen de Gouveia van Polis benadrukte dat er geen nieuwe technologieën nodig zijn om verkeersonveiligheid aan te pakken maar dat we vooral bestaande methodes moeten versnellen (denk maar aan ISA), wil de minister nu drones inzetten om analyses mee uit te voeren. Nochtans is een van de meest effectieve maatregelen, die ook door de European Transport Safety Council die dag werd gepresenteerd, de invoering van de zone 30 binnen bebouwde kom. Dat de minister daarover de boot afhoudt met als reden de lokale autonomie helpt de verkeersveiligheid niet vooruit. Dat de minister op het VCV in één zin aangaf dat zowel fietsers en autobestuurders, weggebruikers een verpletterende verantwoordelijkheid hebben, is pijnlijk. Op die manier wordt er een beeld gecreëerd dat fietsers en autobestuurder evenveel gevaar met zich meebrengen wanneer ze zich in het verkeer begeven. Ook al pleiten wij voor de term actieve weggebruiker toch worden voetgangers en fietsers niet voor niets de “zwakke” weggebruikers genoemd.  

Dit is ook wat Marco te Brömmelstoet, de fietsprofessor, die ook een lezing gaf op VCV, aanklaagt. Taal is een krachtig middel en schept een eigen realiteit. Zo moet er werk gemaakt worden van de manier waarop we erover berichten. Helaas overleed er ook deze week een fietsster, onze innige deelneming aan familie en vrienden. Ook de berichtgeving hierover leek het te gaan om een zelfrijdende vrachtwagen, alsof er geen mens betrokken was. We moeten werk maken van een “herbemenselijking van de ongevallenberichtgeving”

Nog op het congres kwam de nood aan data naar voren. Ook voor ons is dit cruciaal, meten is weten. Daarom werken we zelf ook aan enkele projecten, hou onze sociale media in de gaten!

Fiets ze!

Lieselotte & Wies (beleidsmedewerkers)

PS: beleidsvragen zijn altijd welkom op beleid@fietsersbond.be