Hoorzitting spoorwegovergangen
Onze afdelingen trokken aan de alarmbel, spoorwegovergangen, die vaak een belangrijke verbinding zijn voor de actieve weggebruiker, worden gesloten. Daarbij is er een gebrek aan overleg en alternatieven. Op 10 maart waren we samen met VVSG, Trage Wegen, Fietsberaad en de Landelijke Gilde (Boerenbond) uitgenodigd voor een hoorzitting naar aanleiding van voorstellen van resoluties.
Vandaag lijkt Infrabel alleen beslissingen te nemen, ze stelt streefbeelden voor en zet gemeentes klem die geen andere keuze hebben dan ermee in te stemmen. Het overheidsbedrijf vergeet hierbij het STOP-principe. Uit een bevraging bij onze lokale afdelingen bleek dan ook dat er weinig rekening gehouden wordt met de impact op actieve weggebruikers. Wij vragen om inspraak van de gemeente, inwoners en lokale organisaties zoals de Fietsersbond bij het sluiten van overwegen. Het gemeentewegendecreet waarin staat dat gemeentes zelf beslissingsrecht hebben over het wijzigen of opheffen van gemeentewegen, moet hierbij de leidraad vormen.
Daarnaast is er nood aan een bredere holistische mobiliteitsvisie, hierin gaan de resoluties nog niet ver genoeg. Als we werk willen maken van combimobiliteit en de modal shift moet er werk gemaakt worden van inspraak en medezeggenschap en mechanismen die ervoor zorgen dat spoorwegovergangen niet zomaar gesloten kunnen worden. Die sluitingen, zonder alternatieven , zijn een rem op die beweging. Fietsers, voetgangers en openbaar vervoer zijn de sleutel naar een verduurzaming van onze mobiliteit, er moet dus steeds met alle verschillende modi rekening gehouden worden bij beslissingen. We hopen dan ook op een duidelijke resolutie waarin de verplichtingen van Infrabel expliciet gesteld worden en een goede samenwerking met het overheidsbedrijf om zo te zorgen dat de wegen voor actieve weggebruikers niet zomaar afgeschaft worden.