Fietsrapport: haalt Ieper volgend jaar een voldoende?
Voor de verkiezing 'Fietsgemeente 2020' organiseerde de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een grote fietsbevraging in Vlaanderen. 24.394 fietsers vulden de enquête in. Voor elke stad of gemeente waar minstens 50 fietsers of 1% van het aantal inwoners deze invulde, werd een fietsrapport gemaakt. De Fietsersbond & de VSV maakten deze week 167 fietsrapporten publiek, waaronder dat van Ieper.
Slechte score
103 Ieperse fietsers vulden de vragenlijst in. De stad kreeg van zijn fietsers een totaalscore van 48,9%, voor Vlaanderen is dit gemiddeld 60,9 %. De stad staat daarmee op de 50ste plaats voor de (72) gemeenten tussen de 20.000 en 50.000 inwoners, waarin de Westhoek-gemeente Koksijde leidt met 82%. De pijnpunten voor Ieper zijn bekend: gevaarlijke kruispunten/oversteken, gebrek aan fietscomfort en te weinig ruimte voor de fiets in de binnenstad. Fietsende kinderen en bejaarden vermijden daarom vaak het centrum.
Ambities
Het huidige stadsbestuur is zich bewust van de situatie en toonde de ambitie in zijn meerjarenplan om het beter te doen. In het stadsbeeld zien we de eerste veranderingen: op de Grote Markt komt een comfortabele fietsstrook, de bolle kasseien verdwijnen meer en meer (b.v. wijziging in de heraanleg Lombaardstraat), de rotonde op de Meenseweg (hoewel niet ideaal) maakt de situatie daar veiliger, ... De door de Fietsersbond aangegeven knelpunten worden aangekaart bij wegbeheerders of worden zelf opgelost, zoals b.v. recent op het kruispunt Poperingseweg-Capucienenstraat.
Volgend jaar een voldoende?
Deze en andere op til zijnde verbeteringen zullen misschien al leiden tot een betere score, en dus een voldoende voor volgend jaar. Als Fietsersbond zijn we alvast tevreden over de constructieve samenwerking met de stad. Het laaghangend fruit - dus de 'makkelijker' ingrepen - zal echter snel geplukt zijn... En moeten we ons tevreden stellen met een voldoende, of gaan we voor onderscheiding?
Fietsstad van het jaar!
De investeringen in comfortabeler infrastructuur en veiliger oversteken zijn zeker prioritair. Maar we hopen ook op meer ambitie in het nieuwe mobiliteitsplan: een beperking van het doorgaand verkeer in de binnenstad, fietsstraten (waar de auto welkom is, maar achter de fiets moet blijven - als het in o.a. in Kortrijk, Diksmuide en Poperinge kan, waarom dan niet in Ieper?), een hedendaags parkeerbeleid, ... Dus een bereikbare binnenstad met meer ruimte voor de zwakke weggebruiker (het kan, ook buiten coronatijden!).
Kortom als het stadsbestuur ook de ambitie heeft om ooit 'Fietsstad van het jaar' te worden, dan werken we als Fietsersbond heel graag mee om dat tandje bij te steken. De kansennota die we twee jaar geleden opmaakten, kan zeker inspiratie bieden.