Waaslandtunnel als tijdelijke fietstunnel
Beste mevrouw de minister, mevrouw Lydia Peeters,
We hoeven u niets uit te leggen, de Corona-crisis periode doet rare dingen met onze samenleving.
Plots doen we aan social distancing en blijven we in ons kot. Straten staan leeg en wie zich dan toch met de fiets verplaatst (om eender welke geldige reden), heeft het moeilijk zich aan de social-distancing-regel te houden… Fietspaden zijn te smal, (op de weg rijden is niet steeds mogelijk of toegelaten) en toch zijn de naastliggende rijbanen vaak heel kalm.
Neem nu de Scheldeoversteken te Antwerpen. De Scheldeoversteken van vandaag schieten te kort: geen oversteek-veren meer, te smalle fietstunnels en een AWV die dreigt de Kennedy-fietstunnel te sluiten, terwijl er meer fietsers zijn (jawel) en de autotunnels bijna leeg lijken.
De Waaslandtunnel zou tijdelijk tot een fietstunnel omgedoopt kunnen worden zonder veel inspanning.
Enkele dranghekken en wat controle zouden moeten volstaan om de fietser veilig en wel de ‘oversteek’ te kunnen laten maken. Ja, de hellingsgraad is uitdagend maar niet overkomelijk en als de helft van de fietsers deze tunnel willen nemen, wordt de Kennedy-fietstunnel en de Sint-Annatunnel (voetgangerstunnel) ontlast tot een veilige ruimte.
We zijn niet de eerste die dit voorstellen: Professor Dirk Lauwers stelde dit reeds voor, evenals vele andere experts en vele andere fietsers op sociale media. In Brussel, Wenen, Berlijn en in vele Amerikaanse steden worden delen van de rijbaan aan de fietser gegeven of worden er straten afgesloten voor autoverkeer. Elders lopen er nog andere experimenten.
Maakt u werk van tijdelijke omzetting van de Waaslandtunnel in een fietstunnel? En geeft u zo de modal shift voor Antwerpen mee een duwtje in de rug?
Dank je!