Brussel heeft hoge ambities om een echte fietsregio te worden.
“Brussel heeft hoge ambities om een echte fietsregio te worden. Het kan hiermee de koploper worden op vlak van mobiliteit in België”.
De Fietsersbond en de GRACQ hebben met veel interesse het volledige regeerakkoord van de nieuwe Brusselse regering gelezen. We zijn verheugd om in het akkoord heel wat positieve maatregelen te lezen die van het Brusselse Gewest een echte fietsregio kunnen maken. Leefbaarheid, verkeersveiligheid, een Gewest op maat van de inwoners, de nieuwe ploeg spreekt duidelijke ambities uit. Het zal er nu op aankomen om de bouwstenen die in het akkoord zitten ook effectief uit te leggen en te realiseren. De combinatie van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid bij één minister is alvast een duidelijk signaal dat men er echt werk van wil maken.
“Herverdeel de openbare ruimte ten voordele van de bewoners en de actieve weggebruikers en realiseer het Good Move plan. Zet in op de verlaging van de autodruk (met aangepaste snelheidsregimes en minder parkeerruimte op de openbare weg en hervorming van de autofiscaliteit). Maak van verkeersveiligheid een prioriteit. Realiseer fijnmazige fietsroutenetwerken. Zet in op fietsparkeren (beveiligde fietsenstallingen).” Het waren onze speerpunten die we tijdens de formatie overbrachten aan de onderhandelaars. Vandaag kunnen we enkel blij zijn om die duidelijke eisen ook letterlijk terug te vinden in het regeerakkoord. De nieuwe regering heeft dus duidelijk geluisterd naar de verzuchtingen van de vele Brusselse fietsers.
In het regeerakkoord zitten ook duidelijke afspraken in om samen te werken met de gemeenten. Dat is in Brussel, meer dan in de andere Gewesten, een randvoorwaarde om projecten te realiseren. Duidelijke afspraken rond subsidies voor openbare werven, stimuli om een handhavingsbeleid voor verkeersveiligheid uit te werken, een duidelijke oproep om te investeren in fietsbrigades en zelfs een overleg tussen gewesten en provincies om het Fiets-GEN eindelijk te realiseren. Concrete en bemoedigende stappen en procedures om de ambities ook effectief te realiseren.
De grote vraag is echter welke budgetten hier tegenover staan. Een grote ambitie om veel te realiseren (metro, verdubbeling van het aantal fietsers, meer fietsinfrastructuur, …) is een goed begin, voldoende middelen om alles ook op het terrein uit te rollen zijn natuurlijk ook nodig. De Fietsersbond en GRACQ zullen dit nauwgezet opvolgen in de komende maanden en jaren.
Dit regeerakkoord is erg ambitieus en moet nog vertaald worden in concrete budgetten om het ook te realiseren. Maar een duidelijke keuze voor een verkeersveilig mobiliteitsbeleid met heel wat aandacht voor de fiets is een hoopvol signaal. Laat dit een inspirerend voorbeeld zijn voor de volgende Vlaamse regering en kunnen we zo echt werk maken van een echt #fietsklimaat zowel in Brussel als in Vlaanderen.
De Fietsersbond en de GRACQ wil in de komende beleidsperiode constructief samenwerken met de nieuwe regering en met de nieuwe superminister Elke van den Brandt om de ambities te realiseren. Samen van Brussel een leefbare, verkeersveilige stad maken met sterke fietsambities, we kijken er naar uit om dit mee mogelijk te maken.