Met de fiets was je er al

Omschrijving

Samen met de fietsverenigingen sta je ter gelegenheid van bijv. de opening van de tunnels van de Wetstraat paraat om de automobilisten te ‘sensibiliseren’ over andere duurzame mobiliteitsoplossingen. De fiets is namelijk een perfect alternatief transportmiddel. Met deze actie neem je het initiatief zelf in handen en deel je flyers uit aan de filegang(st)ers.

Timing

VOORBEREIDING 3 weken op voorhand: brainstorm 2 weken op voorhand: • uitdelen pamflet op persconferentie • opstellen persbericht • brief naar bevoegde overheden en betrokken actoren • ontwerp flyers en affiches (die ook parkings kunnen opgehangen worden) 1 week op voorhand • verdelen pamfletten op persconferentie Mobiliteitsweek • mobilisatie fietsers om deel te nemen aan de actie ACTIE • 6u45: afspraak met vrijwilligers, uitdelen flyers, uitstallen vlaggen fietsorganisaties • 7-9u: uitdelen flyers OPVOLGING • Affiches verspreiden naar (eigen) werkgevers. • Opvolgen of er een (her)aanleg komt en tweede persbericht uitsturen.

Materiaal, kosten en medewerkers

Materiaal

  • pamflet, flyers, affiches
  • vlaggen, banners, brochures fietsverenigingen Kosten: enkel drukkost flyers

Medewerkers

  • uitwerking actie: betrokken organisaties, enkele creatievelingen voor opmaak flyers en affiches
  • actie: 10-tal fietsers die de pamfletten mee uitdelen, woordvoerder per fietsvereniging

Opmerkingen

Print voldoende flyers af, want ze zijn snel uitgedeeld!

Communicatiemiddelen

  • Open brief, gericht aan de pers
  • Uitnodiging om deel te nemen aan de actie, gericht naar de eigen fietsers
  • Pamflet (2 pagina's op 1A4, recto verso) (persconferentie)
  • Affiche (werkgever: voor in de garage of op de werkvloer)
  • Flyer (2 pagina's op 1A4, recto verso)
  • Persbericht (dag van de actie, en nadien)

Communicatiedocumenten

PDF-pictogram Pamflet PDF-pictogram Persbericht tijdens actie PDF-pictogram Persbericht na actie PDF-pictogram Flyer PDF-pictogram Affiche

Doel, boodschap en doelgroep

Doel: Automobilisten een alternatief voorstellen (o.a. fiets en openbaar vervoer) om ze in de zomer of bij wegomleidingen uit de wagen te krijgen.

Boodschap: 'Met de fiets was je er al'. Meer bepaald: 'Automobilist, neem de fiets en profiteer ervan om tijdens de zomer te fietsen en Brussel te ontdekken', 'Automobilist, als je toch de auto neemt… besteed dan ook extra aandacht aan de fietser die je op je omgeleide traject ontmoet'.

Partners

GRACQ, EUCG

Afdeling

Algemeen

Contactpersoon

Laura Bodyn Laura.bodyn@fietsersbond.be

Websites