8 m²

Omschrijving

Je vraagt voorbijgangers tijdens een publieksmanifestatie of ze akkoord gaan dat stads- en dorpskernen opnieuw op maat van mensen worden ingericht in plaats van auto’s. Indien ze akkoord gaan kunnen ze dat symboliseren door hun voetafdrukken achter te laten op een afgebakende plek van 8m² (2x4 m²) op straat of op een plein. Deze symboliseert een parkeerplaats die vanaf nu wordt ingenomen door mensen i.p.v. auto's. Heel veel mensen stemmen toe. Je omcirkelt dan hun voeten met stoepkrijt. Terwijl je daarmee bezig bent raak je aan de praat. Dat gaat makkelijk. Het is immers duidelijk dat je van hen niet meer verwacht dan één minuut van hun tijd en een luisterend oor.

Timing

Voorzie enkele maanden de tijd om een idee te bedenken, materiaal te verzamelen en contact te leggen met de organisatoren van het event waar je aanwezig zal zijn.

Materiaal, kosten en medewerkers

Materiaal:

  • Stoepkrijt en vier vlaggen om de parkeerplaats af te bakenen.
  • Een stuk vast tapijt van 2x4m² kan heel dienstig zijn als de ondergrond minder geschikt is om er met stoepkrijt op te tekenen.
  • Verder alles wat de stand kan opfleuren zoals vlaggen of ballonnen.

Medewerkers:

  • Twee medewerkers zijn voldoende. Eén van hen tekent, de andere doet de babbel.

Opmerkingen

Het is een gemakkelijk middel om mensen even staande te houden, op die manier aan de praat te geraken om hen te laten kennismaken met de Fietsersbond. De deelnemers zijn niet bang dat je hen 'iets zal aansmeren'. Het valt voor dat toevallige voorbijgangers, vooral kinderen, spontaan meewerken en met het krijt aan de slag gaan. Mooi weer is nuttig. Bij regen spoelt het stoepkrijt immers weg.

Communicatiemiddelen

Je kan de actie vooraf (laten) aankondigen of mensen uitnodigen. Maar een goed ogende stand verkoopt zichzelf en maakt voorbijgangers nieuwsgierig.

Doel, boodschap en doelgroep

8m² is een afgeleide van de campagne 'Ik ben een dertiger'. Dat was binnen de Week van de Mobiliteit van 2012 een pleidooi voor een schone buurt met ruimte voor groen, fietsers en voetgangers. Stads- en dorpskernen op maat van mensen in plaats van auto’s. Zone 30 was daarbij insteek. Zone 30 bevordert immers de veiligheid en beperkt de overlast door autoverkeer. Ik ben een dertiger was in de eerste plaats een digitaal gevoerde campagne via de website www.ikbeneendertiger.be. Parallel met de "digitale" campagne werd ook een zogenaamde 'analoge' versie uitgewerkt. Daarbij gingen actie door op manifestaties onder de noemer van 8m². Symbolisch, door het tekenen van uw voetafdruk op 1 parkeerplaats toonde deelnemers hun sympathie.

Partners

Je kan de actie 8m² aan gelijk welke publieksmaninifestatie koppelen. Een braderij, een straatfeest, een Autoloze Zondag, een rommelmarkt... Vraag alleen toestemming aan de organisatoren.

Afdeling

Algemeen

Contactpersoon

Stef Leroy stef.leroy@fietsersbond.be

Websites