Memorandum 2014 van de Brusselse fietsverenigingen
"Ik wil gerust voor u stemmen, als ik er maar op de fiets geraak." Voor het memorandum voor de Brusselse regionale verkiezingen werkten de drie Brusselse leden- en fietsverenigingen samen: de Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en European Union Cyclists’ Group.
De fiets is een echte troef voor de toekomst van onze steden. In de huidige socio-economische context heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest er veel bij te winnen om een meer duurzame mobiliteit te bevorderen. De fiets is daarbij een sleutelelement.
De Brusselse regio telt momenteel 50.000 fietsers, maar heeft een veel groter potentieel. Meer mensen op de fiets krijgt is een concrete manier om files te bestrijden, verplaatsingen vlotter te maken en de openbare ruimte weer leefbaar te maken.
Naast deze mobiliteitsaspecten biedt de fiets ook een heleboel bewezen voordelen op andere domeinen, zoals volksgezondheid, economie, koopkracht, autonomie,…
De prioriteiten van de Brusselse fietsverenigingen
- Verkeersdruk in de regio verminderen
- Verkeersveiligheid verbeteren
- Luchtkwaliteit verbeteren
- Kwaliteitsvol netwerk creëren voor fietsverplaatsingen
- Stallen van fietsen vergemakkelijken en de strijd tegen diefstal opvoeren
- De bevolking sensibiliseren
- De Brusselaars aanmoedigen om te fietsen
- Bestaande wetten uitvoeren en handhaven
- Het fietsbeleid permanent evalueren
1. Verkeersdruk in het gewest verminderen
- Het gemotoriseerd verkeer kanaliseren naar de grote verkeersassen om de wegen in de woonwijken te ontlasten
- Een slimme kilometerheffing implementeren en de inkomsten gebruiken om de alternatieven voor de privé-auto te bevorderen
- Een massale modal shift teweegbrengen naar de actieve modi en het openbaar vervoer
- Een parkeerpolitiek die plaats vrijmaakt voor het stedelijke leven
- Een ruimtelijke planning die korte trajecten aanmoedigt. De focus moet liggen op ruimte voor wonen en leven.
2. Verkeersveiligheid verbeteren
- Van 30 km/u de norm maken in het gewest - enkel 50 km/u op hoofd(stedelijke) wegen met een vrijliggend fietspad
- Oversteekplaatsen en kruispunten veiliger maken
- De politiezones aanmoedigen om fietsbrigades op te richten
- Meer rekening houden met de fiets in de rijopleiding
3. Luchtkwaliteit verbeteren
- Autofiscaliteit in functie van de vervuilingsgraad van voertuigen
- Normen introduceren voor het wagenpark van regionale bedrijven
- Lage emmissiezones creëren waar de meest vervuilende voertuigen verboden zijn
4. Het stallen van fietsen vergemakkelijken en de strijd tegen diefstal opvoeren
- Fietsenstallingen plaatsen in de buurt van scholen, winkelstraten en andere plaatsen van publiek belang.
- Beveiligde stallingen (gesloten boxen, overdekte en bewaakte stallingen) voorzien aan stations en de voornaamste metro-, bus- en tramhaltes, om de combinatie fiets + openbaar vervoer te stimuleren
- Inwoners van drukke buurten zonder garage toegang geven tot een fietsbox waarvan de jaarlijkse bijdrage ten allen tijde lager is dan een parkeerkaart
- De politiezones en het parket sensibiliseren rond fietsdiefstal en heling
- Tijdelijke bewaakte fietsenparkings voorzien op grote evenementen
5. Kwaliteitsvol netwerk creëren voor fietsverplaatsingen
- Het onderzoek van het regionaal mobiliteitsplan herlanceren; hierbij de criteria GO10 integreren, toegankelijkheidsnormen vastleggen en controleren wat de gemeenten van dit plan uitvoeren
- Het netwerk van Gewestelijke Fietsroutes (GFR) finaliseren en markeringen aanbrengen zonder dat er schakels ontbreken
- Alle hoofdstedelijke wegen en hoofdwegen van het gewest voorzien van veilige fietsvoorzieningen, zonder te discrimineren op basis van lichamelijke conditite of leeftijd (idee 8-88)
- Barrière-effecten en grote omwegen vermijden (kanaal, spoorweg, grote wegen)
- Een naadloze en coherente overgang garanderen tussen de voorzieningen van verschillende straten
- Waar fietsers rijden, moeten fietspaden of wegen effen zijn en zonder borduren of kasseien
- Een hoogkwalitatief “fiets-GEN” creëren voor interregionale verplaatsingen van lange en middellange afstand, en een interregionale task force om het project uit te voeren
- Op zijn minst de bestaande budgetten voor fietsinfrastructuur, studies daarrond en onderhoudsprojecten behouden
- De werking van Fix My Street evalueren, verbeteren en uitbreiden naar de 19 gemeenten
6. De bevolking sensibiliseren
- Campagnes voeren voor meer respect tussen de verschillende weggebruikers, met aandacht voor meest kwetsbare weggebruikers
- Scholen (lager en secundair) aanmoedigen om een educatief luik over actieve mobiliteit op te nemen, hun leerlingen veilig te leren fietsen en hen te begeleiden naar school
7. Mensen aanmoedigen om te fietsen
- Volop de kaart van de actieve modi trekken en voortdurend communiceren over nieuwe en bestaande fietsvoorzieningen
- Een positief beeld van fietsen verspreiden (autonomie, goedkoop, flexibel, sportief) bij alle lagen van de bevolking en voor zowel functionele als recreatieve verplaatsingen.
- Leerlingen aanmoedigen om op een actieve manier naar school te komen (cf. schoolvervoerplan)
- Zorgen voor permanente maatregelen om onervaren volwassen fietsers te begeleiden met ervaren fietsers, d.m.v. een verdere uitbouw van Bike Experience
8. Bestaande wetten uitvoeren en handhaven
- Een subsidiemechanisme op poten zetten voor de gemeenten volgens de mate waarin ze het regionale mobiliteitsbeleid toepassen
- De organisatie van wegenwerken hervormen, rekening houdend met de noden van fietsers tijdens de werken
- Een rigoureuze regelmatige controle verzekeren na de werken (plannen navolgen, stoepranden, signalisatie etc.)
- Het naleven van de clausules rond fietslokalen in nieuwe of gerenoveerde gebouwen
- Het naleven van de clausules van het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan door de gemeenten verzekeren (afbakening van de zones)
- De milieuvergunningsvoorwaarden opvolgen rond het aantal toegelaten parkeerplaatsen in gebouwen
9. Fietsbeleid permanent evalueren
- De bevolking ondervragen en nagaan wat hen tegenhoudt om te fietsen en politieke beslissingen enten op de resultaten
- Het regionale fietspolitiek meten aan de hand van de BYPAD-audit en de 19 gemeentes aanmoedigen om hetzelfde te doen