Een verplichte motorvoertuigverzekering voor elektrische fietsen? Niet voor de Fietsersbond en GRACQ!
De Europese commissie stemt volgende week over een nieuwe richtlijn rond motorvoertuigverzekeringen. In dat voorstel worden àlle elektrische fietsen verplicht om zo’n verzekering aan te schaffen. Met andere woorden: een autoverzekering voor elektrische fietsen. Niet enkel de speed pedelecs, maar ook ‘gewone’ elektrische fietsen en bakfietsen met elektrische ondersteuning. De Fietsersbond, GRACQ, de European Cyclists’ Federation en alle Europese fietsverenigingen protesteren hevig tegen deze nieuwe richtlijn.
Net op een moment dat de elektrische fietsen hun plaats in het straatbeeld hebben ingenomen, dreigt deze richtlijn hun ontwikkeling te fnuiken. In 2018 was de helft van de nieuw verkochte fietsen een elektrische fiets. Ze zijn duidelijk een duurzaam alternatief voor de auto. Een verplichte verzekering zal een grote drempel vormen voor eenieder die overweegt om er een aan te schaffen. In tijden van duurzame mobiliteit en multimodaliteit, is deze richtlijn een onlogische keuze.
Voor de Fietsersbond is het duidelijk: fietsen met een elektrische trapondersteuning zijn fietsen en geen wagens. Fietsen moeten dan ook uit de scope van de richtlijn komen. Bovendien zal een verplichte motorvoertuigenverzekering het gebruik van deze fietsen fel afremmen. De meeste elektrische fietsen zijn op dit moment trouwens al verzekerd, via de familiale verzekering die vele fietsers sowieso hebben.
De Fietsersbond en de GRACQ roepen daarom alle Belgische Europarlementsleden op om de richtlijn niet goed te keuren.