Dodehoek ongeval Scheepsdale Brugge. Conflictvrij begin 2021
Schuldig verzuim
https://www.hln.be/regio/brugge/moeder-sterft-bij-dodehoekongeval~a6df402a/
Hoeveel doden en zwaargewonden moeten wij nog tolereren vanwege schuldig verzuim van de overheid?
Want dat is het uiteindelijk, schuldig verzuim. Er is geen enkel reden waarom deze ongevallen nog zouden moeten gebeuren. Op 1-2 jaar is het mogelijk om dodehoek-ongevallen met door groen rijdende bestuurders aan lichtengeregelde kruispunten tot nul te reduceren.
Ik word hier zowel triest maar ook moedeloos van en kan slechts hopen dat de Fietsersbond weer een zeer krachtig signaal geeft. Is er eigenlijk al eens overwogen om de overheid voor de rechtbank te dagen of steun te bieden aan de nabestaanden als ze die weg willen bewandelen?
ingezonden tekst
https://www.conflictvrijekruispunten.nu/
Meer over witte fiets of ghost bike:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike
Witte fiets kruising van de Torhoutsesteenweg met de Expresweg
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161202_0260532
Meer info over dode hoek ongevallen:
http://www.fietsersbond.be/nieuws/reactie-fietsersbond-na-ongeval-fietser-op-18-juni-wilrijk
Fietsersbond eist in 2001
http://www.standaard.be/cnt/nfle12012001_004
Preventie:
https://webshop.verkeeropschool.be/producten/dode-hoek-leskoffer-fietsersbond-vzw
http://www.fietsersbond.be/publicaties/goed-gezien
Aanpassingen aan kruispunt Scheepsdalelaan met Leopold II-laan, Leopold I-laan
Begin 2021 krijgt dit kruispunt een make over.
Conflictvrij oversteken
In de zomer van 2020 wijzigde de Stad Brugge een oversteekplaats voor fietsers in de Leopold II-laan. Begin 2021 voert Wegen en Verkeer aanpassingen uit aan het kruispunt van de Scheepsdalelaan met de Leopold I- en Leopold II- laan. Het kruispunt krijgt een nieuwe lichtenregeling om conflicten tussen fietsers en auto’s te vermijden. De fietspaden aan het kruispunt worden ook heraangelegd.
Zo fiets je er na de werken:
Fietsers die naar rechts willen afslaan, moeten niet meer wachten voor een verkeerslicht maar kunnen meteen rechtsaf.
Fietsers die het kruispunt willen oversteken krijgen groen licht wanneer de auto’s voor een rood licht staan. Er kunnen dus geen conflicten ontstaan tussen fietsers en afslaande auto’s op het kruispunt.
Fietsers die naar links willen op het kruispunt, komen twee kruispunten tegen. Eerst krijgen ze afzonderlijk groen om rechtdoor het kruispunt over te steken en daarna ook om linksaf te gaan.
Op de afbeedling zie je de fietsomleiding tijdens de werken.