Reactie Fietsersbond na ongeval fietser op 18 juni in Wilrijk.
Vorige week maandag overleed een fietsster na een aanrijding met een zware vrachtwagen in Leuven. Deze ochtend werd een fietsster aangereden door een zware vrachtwagen in Wilrijk.
In beide gevallen spreekt de politie van een dodehoekongeval.
De Fietsersbond vindt dit nogal cynisch: Een systeemfout wordt vandaag nog altijd als een ongeval beschouwd. Op vrijdag 15 juni publiceerden Wouter Florizoone en Bart Vannieuwenhuyse in De Standaard een opiniestuk “Overleven in een stad vol dode hoeken”. Ze eindigen hun opinie met deze woorden: “Wij zijn op een kantelpunt aanbeland. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat er iets moet gebeuren. We zullen samen de handen uit de mouwen moeten steken. Of moeten we wachten op een volgend slachtoffer?”.
Hun oproep is helder en onderschrijft de vraag van de Fietsersbond: weer het (zwaar) vrachtverkeer in de kernen. Schakel over naar een slim distributienetwerk binnen de kernen. In afwachting van een volledig operationeel systeem moet je als lokale overheid minstens werken met “venstertijden” en verbied je zo het vrachtverkeer op drukke fietsassen tijdens de spits. De Fietsersbond pleit al lang voor het weren van zwaar vrachtverkeer in stads- en dorpcentra. In februari 2017 schreven we er nog een opiniestuk over in De Standaard, naar aanleiding van de dood van een jong fietsertje aan een schoolpoort.
Bij deze bovendien ook nogmaals onze oproep om resoluut, versneld en overal in Vlaanderen werk te maken van conflictvrije verkeerslichten waar rechtsafslaand autoverkeer niet langer gelijk loopt met doorgaand fietsverkeer.
Net vandaag blijkt uit cijfers dat vooral onder de fietsers het aantal verkeersslachtoffers in Antwerpen in 2017 gevoelig gestegen is in vergelijking met 2016.
Als je mensen wil verleiden om de auto te laten staan en over te stappen op de fiets, dan lijkt dit voor de Fietsersbond niet meteen de beste versiertruc te zijn. Investeer dus versneld in veilige, kwaliteitsvolle kruisingen. Iedereen weet dat dit nodig is, waarom moeten we dan nog blijven wachten op een volgend slachtoffer?
Daarom blijft de Fietsersbond bij elk overleg deze eisen op tafel leggen: weer zwaar verkeer uit de kernen en maak werk van veilige kruisingen.