Lopende zaken in Temse

23/08/2015 - Oost-Vlaanderen - Temse

Wat houdt ons vooral bezig?

We willen een fietspad langs de spoorlijn naar Sint-Niklaas

De voorbije jaren zijn alle fietspaden naar Sint-Niklaas doorgeknipt en verdwenen tot er geen enkele veilige fietsverbinding meer was naar Sint-Niklaas vanuit Temse. Het begon met de aanleg van de E17, het ging verder met de herinrichting van de kruispunten op de N16, en het eindigde met de bouw van de tweede Scheldebrug.

Dit laatste was de directe aanleiding voor de oprichting van onze Fietsersbondafdeling.

Een fietspad naar Sint-Niklaas langs spoorlijn 54 zou opnieuw een veilige fietsverbinding vormen met Sint-Niklaas. Dit blijft onze voornaamste betrachting. In feite is dit de ontbrekende link in fietssnelweg F18 tussen Sint-Niklaas en Mechelen.

Hoe ver staan we daarmee?

  • Er ligt al een fietspad langs de Rik De Rycklaan, van de Wilfordkaai tot aan het station.
  • Er bestaat een verslag van de provincie Oost-Vlaanderen over een plaatsbezoek op 13 oktober 2011.
  • In maart 2013 is een wijziging van de "module 12" verschenen in het Staatsblad., waardoor de kostprijs van de onteigeningen voor het fietspad niet meer door de gemeente moet gedragen worden.
  • In mei 2013 zou de procedure gestart worden voor de aanvraag van dit fietspad.

Sinds mei 2013 is er nog veel 'gestart' en daarna opnieuw afgeblazen. In 2015 heeft de gemeente Temse het nog laten uitschijnen alsof zij al sinds 2004(!) ijveren voor een alternatieve fietsverbinding naar Sint-Niklaas. De waarheid is dat wij in 2016 een alternatieve route bedacht hebben, die kan aangelegd worden samen met de Oostelijke Tangent van Sint-Niklaas. Ondertussen heeft de provincie de fietssnelwegen in handen genomen en zien wij nog meer mogelijkheden voor een fietssnelweg. Maar het laatste wat we weten is dat de provincie in 2020 een haalbaarheidsstudie heeft laten uitvoeren over het traject van deze fietssnelwegen dat die "haalbaarheidsstudie" wel zeker tot 2027 zou kunnen duren ...

Lees meer - pdf

 

We willen veilige fietspaden op Eigenlo

Op Eigenlo zijn al lang fietspaden voorzien en beloofd met het zogenaamd "totaalplan Velle". Maar steeds opnieuw wordt de uitvoering uitgesteld omdat allerlei andere werken "eerst" moeten gebeuren.

Temse wacht op de uitvoering van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas ... die zou afgewerkt zijn in ... 2010 maar daarna zou er ten vroegste in 2016 aan begonnen worden. Die datum is ondertussen opgeschoven naar sint-juttemis.

Tijdens werken aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat werd pas duidelijk zichtbaar hoe gevaarlijk het fietsen op Eigenlo wel is!

De maximum toegelaten snelheid op Eigenlo is nu toch eindelijk al verlaagd van 70 naar 50 km/u, maar nu zijn daar fragmentfietspaden aangelegd die het voor fietsers zeer onaangenaam en nog onveiliger maken!

Bekijk onze opeenvolgende acties in 2010, in 2011 en in 2013.

Uiteindelijk is in 2020 een studiebureau aan het werk gezet voor fietspaden op Eigenlo, waarbij tevens het fietspad in de Doornstraat zal verbeterd worden. Fietsersbond Temse wordt betrokken bij de besprekingen. De plannen beginnen vorm te krijgen. Mogelijk wordt in 2025 begonnen met de aanleg.

Lees meer - pdf

 

We willen veilige fietspaden op de hele Krijgsbaan

Op twee gedeelten van de Krijgsbaan liggen nog onveilige fietspaden, als zelfmoordstrookjes vlak naast de rijbaan.

We vragen om ook op deze twee plaatsen veilige, afgescheiden en verhoogde fietspaden aan te leggen zoals op de rest van de Krijgsbaan, en geen gelegenheden te laten voorbijgaan om dit uit te voeren, ook al kunnen slechts gedeelten van de zelfmoordstrookjes omgevormd worden tot een veilig fietspad, zoals zou gekund hebben in 2017 en in 2020 ...

Ondertussen hebben we geprobeerd om minstens een afscheiding te verkrijgen met een doorlopende witte lijn tussen de rijbaan en de moordstrookjes. Maar AWV gaat er (voorlopig?) niet op in.

Lees meer - pdf

 

We willen veilige fietspaden op de N485

De N485 begint in Steendorp aan de verkeerslichten op het kruispunt met de Kapelstraat, de N419. Een kruispunt met twee gewestwegen dus. In Steendorp vormt de N485 de Hospitaalstraat en de Heirputstraat. Op het grondgebied van Bazel loopt de N485 verder naar de E17.

Deze drukke verbindingsweg tussen Steendorp en de E17 heeft geen fietspaden. Die werden wel met veel poeha aangekondigd in november 2009, maar daarna werd het stil in Temse, als bleek dat de gemeente haar steentje moest bijdragen in de aanlegkosten. De fietspaden werden op de lange baan geschoven ...

Langs de andere kant van de E17, in Haasdonk, ging dat vlotter. Daar waren de beloofde fietspaden op de N485 reeds in maart 2013 aangelegd.
In Temse werd de "studie voor fietspaden langs de N458 heropgenomen", met als resultaat dat er geen vooruitzichten waren.
In 2014 werd gewestweg N485 nog wel wat heraangelegd in Steendorp, maar zonder fietspaden.

Het enige wat men in Temse in 2017 wist te bedenken, was een "veilig fietsalternatief voor de N485", een grote omweg voor fietsers langs niet altijd comfortabele wegen via het kruispunt van de Kapelstraat met de Hemelrijkstraat, de Grensstraat, een stukje Hoogstraat (je bent dan al in Bazel) en de Portugezenstraat.

Enkel in 2018 is er vanuit Bazel nog even aandacht geweest voor deze fietspaden, maar daarna is het stil gebleven.

Wij vragen ons af wanneer wij eindelijk fietspaden zullen krijgen langs de N485 zoals in Haasdonk.

Lees meer - pdf

 


Benieuwd naar resultaten (en mislukkingen of lauwerkransen) van deze vorige jaren?

2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022 - 2023


Resultaten in 2024

Wat hebben wij dit jaar kunnen verbeteren voor fietsers in onze gemeente?

 

Fietstunnelke opnieuw verlicht
Wat vorig jaar mislukt is, is dit jaar onze eerste verwezenlijking. Eindelijk is er opnieuw verlichting in het fietstunnelke onder de Rik De Rycklaan.
Lees meer - pdf

Omstreden fietsoversteekplaatsen opgeruimd
De onwettige, gevaarlijke en misleidende fietsoversteekplaatsen op het Stationsplein zijn eindelijk weggenomen, hopelijk voorgoed.
Lees meer - pdf

Put in Fietssuggestiestrook hersteld
Een put in de fietssuggestiestrook in de Kasteelstraat werd na onze melding hersteld.
Lees meer - pdf

Verdwenen verplichte fietspadmarkeringen!
Na werken in de Burgemeester Achiel Heymanstraat heeft het lang geduurd tot de wettelijk verplichte fietspadmarkeringen terug werden aangebracht op de kruispunten.
Lees meer - pdf

Voor fietsers hinderlijke sleuf hersteld
Tussen fietssnelweg F34 langs de N41 in Elversele en het Klein Broek, lag gedurende vele maanden een voor fietsers hinderlijke sleuf in het wegdek.
Lees meer - pdf

Betere aanpassing van de Wilfordkaai
Na heel wat tegenkantingen werd een zeer slecht wegenontwerp uiteindelijk toch wat beter uitgevoerd.
Lees meer - pdf

Aanpassing wegwijzers fietsknooppunten
Door de herinrichting van het Stationsplein als Hoppinpunt was een aanpassing nodig aan de wegwijzers naar de fietsknooppunten.
Lees meer - pdf

Verdwenen flexipaaltjes
De flexipaaltjes langs de 'fietscorridor' op de Pontweg in Elversele worden het mikpunt van vandalisme.
Lees meer - pdf

Fietspaden en bouwwerven
Aan de bouwwerken in de Vrijheidstraat werd het fietspad versperd door afsluitingen zonder enige signalisatie of verwittiging.
Lees meer - pdf

Plaatsing verkeersborden voor fietsers
Op Cauwerburg, recht tegenover de Marie Van Brusselstraat, werden verkeersborden die het fietspad aanduiden omgedraaid en verkeerd geplaatst.
Lees meer - pdf

Boordsteen-greppel overgang hersteld
Op het kruispunt van de Moortelstraat met de Legen Heirweg was door werken de vlotte overgang door de greppel weggenomen.
Lees meer - pdf

Kuilen in fietsweg Klein Broek hersteld
Diepe kuilen en kiezel op de fietsweg in het Klein Broek werden hersteld en geveegd na onze melding.
Lees meer - pdf

 


Lauwerkransen in 2024

Soms komen er betere voorzieningen of wordt er beter voor fietsers gezorgd zonder dat wij het vragen. Dat verdient zeker een vermelding in deze lijst.

 

Veiliger tweerichtingsfietspad op N16
Door het afsluiten van de Smesstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer is het tweerichtingsfietspad van de N16 veiliger geworden.
Lees meer - pdf

 


Mislukkingen in 2024

Niet alles wat wij vragen of wensen wordt uitgevoerd. Dat heeft meestal als gevolg dat er minder goede of slechte fietsvoorzieningen zijn. Toch vermelden we ook onze mislukkingen, opdat men niet zou denken dat we daar niets voor of tegen gedaan zouden hebben.

 

Hopelijk mislukt er dit jaar niets ...

 


Andere vragen en aandachtspunten

De volgende onderwerpen worden door onze afdeling in het oog gehouden. Niet elk onderwerp is door ons gevraagd. Maar we toetsen alle werken aan fietsinfrastructuren op hun degelijkheid.

 

We vragen een betere aanduiding van de fietspaden in de Burgemeester Achiel Heymanstraat met twee evenwijdige witte onderbroken strepen over de hele lengte van de straat. Nu wordt er veel op die fietspaden geparkeerd, deels omdat het niet opvalt dat het fietspaden zijn.
Lees meer - pdf

De fietsopstelvakken in de Kouterstraat en de Pastoor Boelstraat waren niet reglementair en zo goed als onbruikbaar. We vroegen bruikbare fietsvoorzieningen. Wat wordt het na de herinrichtingen?
Lees meer - pdf

We vragen de overblijvende 'kasseipannenkoek' - de zogenaamde "overrijdbare verkeersremmer" - op het kruispunt van de Hollebeek met de Blindstraat te verwijderen.
Lees meer

We vragen een stukje tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de Orlaylaan van Cauwerburg tot aan de oprit naar de winkels. Dit kan verbonden worden met de herinrichting van het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan hieronder.
Lees meer

Het kruispunt Cauwerburg/Orlaylaan wordt waarschijnlijk heringericht. We vragen een veilige inrichting voor de fietsers, met aandacht voor fietspaden en oversteekplaatsen.
Lees meer

Het kruispunt Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan wordt waarschijnlijk heringericht. We vragen een veilige inrichting voor de fietsers, met aandacht voor fietspaden en oversteekplaatsen.
Lees meer

 


Eigenaardige en rare toestanden

Lachwekkende of hoogst eigenaardige toestanden waarmee fietsers geconfronteerd worden in onze gemeente.


Een raar fietspad op Eigenlo.
Lees meer - pdf

Het kortste fietspad in Temse.
Lees meer - pdf

Fietspad dwars over de rijbaan(!) naar een voetpad.
Lees meer - Lees nog meer - pdf

Fietsoversteekplaatsen naar een voetpad.
Lees meer - Lees nog meer - pdf

Fietsers, manoeuvres en voorrang.
Lees meer - Lees nog meer - pdf

Enkelrichting voor veldrijders?
Lees meer - pdf