Fietsen met Ambitie

15/09/2017 - West-Vlaanderen - Brugge

Ben Weyts, Vlaams minister voor mobiliteit pakte dit voorjaar uit met een fietsinvesteringsplan voor de komende drie jaar. “Het investeringsbudget voor de fiets stijgt naar een historische hoogte, tot € 300 miljoen over 3 jaar”, zegt hij daarbij. Reden genoeg voor Fietsersbond Brugge om benieuwd te kijken wat er voor onze regio op stapel staat. En of de golf aan fietsinvesteringen die de vorige minister op stapel zette, zich ook de komende jaren zal
doorzetten.
We bekeken voor u de lijst die de minister verspreidde en vonden daar op de laatste pagina een overzicht van de fietsinvesteringen in West-Vlaanderen.
Wat zit er in voor Brugge:

• N339 kruispunt Waggelwaterstraat (100.000 euro in 2019)
• N342 Spoorwegstraat – verbeteren fietsoversteek (426.000 euro in 2019)
• Kanaal Gent – Brugge: renovatie Kruispoortbrug (87.500 euro in 2017)
• Brugge en Knokke-Heist: fietsverbinding Palingpot – fetstoegang naar de achterhaven
vanaf Ramskapelle (1.606.750 euro in 2017)(Foto op de achtergrond voormalig restaurant Palingpot)

Elke investering in veiliger fietsen is een stap vooruit, dus ook deze worden uiteraard verwelkomd. Er zitten ook 2 opvallende projecten in die het woon-werkverkeer kunnen bevorderen, wat zeker welkom is. Maar laat ons toch even eerlijk zijn: van dit overzichtje worden we niet wild. We missen namelijk een aantal projecten die de laatste jaren aangekondigd werden en/of waar we intussen met de Fietsersbond betrokken werden.

Ook hier een lijstje:
• Gewestweg Brugge – Oedelem: heraanleg gewestweg in Ver-Assebroek
• Fietssnelweg Brugge – Lissewege – Zeebrugge
• Gewestweg Knokke – Blankenberge: doortocht Zeebrugge en fetspaden richting Blankenberge
• N31 te Zwankendamme: ondertunneling voor fietsers (onderdeel van het zgn. Hollands complex)

Vooral de investeringen op de as Brugge – Oedelem en Zeebrugge – Blankenberge zijn dringend noodzakelijk. Vorig jaar opende Ben Weyts het mooi vernieuwde fietspad uit Oedelem, maar het aansluitende fietspad richting Brugge is ook dringend aan een verbetering toe. De plannen zijn in opmaak, maar de uitvoering is duidelijk niet meer voor deze legislatuur.
Langs de oostkust fietsen is ook geen sinecure: Fietsersbond kent functionele fietsers die tussen Knokke en Oostende liever kiezen voor een omweg over Brugge dan voor de kortste weg, wegens de abominabele staat van de fietspaden in Zeebrugge. Ook recreatief zou deze investering een meerwaarde betekenen. De verbetering van de fietspaden stond ooit op het integraal fietsinvesteringsprogramma, maar blijkt nu verdwenen. We kijken
even naar de minister.

Diezelfde minister kondigde eveneens een bijsturing van het Vademecum Fietsvoorzieningen aan. Het gaat om beperkte maar toch belangrijke aanpassingen in de fietsbijbel.
Zo worden fietspaden in Vlaanderen straks enkel nog in asfalt aangelegd, krijgen we alleen nog bredere okerkleurige fietssuggestiestroken én is er een afwegingskader voor paaltjes op het fietspad. Drie belangrijke thema’s waar Fietsersbond vaak aandacht voor vroeg. Verbeteringen die we dus zeker toejuichen.
Tegelijk hopen we dat al die nobele doelstellingen hun weg vinden naar het terrein. Bij grotere investeringen door het Vlaams Gewest zit uw Fietsersbond-afdeling steeds aan tafel. We bewaken er de naleving van de fietsbijbel. Maar er zijn ook tal van kleinere gewestelijke en een pak stedelijke investeringen waar we niet zomaar bij betrokken zijn. We blijven ook daarvoor pleiten voor meer georganiseerde betrokkenheid en hopen dat – ondanks onze afwezigheid – ook voor die projecten toch ook de juiste normen gevolgd worden.
Voldoende brede fietspaden, iedereen heeft er de mond van vol, maar toch zagen we recent ontwerpplannen met fietspaden van slechts 1,32m. Dat is ver onder de richtnorm van 1,75m en zelfs onder het door Vlaanderen gehanteerde minimum van anderhalve meter. En dat terwijl elders in Vlaanderen én ook in Brugge het besef groeit dat fietspaden van 2m breed op de invalswegen geen overbodigeluxe zijn.
De Oostendse Steenweg wordt thans op die breedte heraangelegd, met dank aan uw fetsersbond.

Ons verlanglijstje bevat dus niet alleen een aantal grote investeringen, maar we vragen toch ook blijvende aandacht voor
kleine fietsvriendelijke aanpassingen. De afgelopen maanden noteerden we zo een volledige heraanleg van de Noorweegse
Kaai en de kruispunten rond de Dampoort, waarbij een flink aantal fietsvriendelijke ingrepen gebeurden. U moet als fietser richting Kruispoort niet meer wachten voor het rode licht aan de Koolkerkse Steenweg, bv.
Een detail misschien, maar dat is waar een goed fietsbeleid aandacht voor heeft. Meer van dat!