Biestebroeck: gemiste kans voor duurzame mobiliteit in de kanaalzone?
De kanaalzone is voor de fietsers een belangrijk gebied. Momenteel ligt er al een gewestelijk fietsroute kanaal (CK) en op termijn is het de bedoeling deze route op te waarderen tot een echte intergewestelijke fietssnelweg. Vandaag fietsen er dagelijks al honderden mensen op de kanaalroute. Dit aantal kan de komende jaren exponentieel stijgen, op voorwaarde dat de infrastructuur kwalitatief is over de gehele route. Dat is niet het geval aan de Biestebroeckkaai waarvoor nu een nieuw bestemmingsplan op tafel ligt. Fietsersbond en GRACQ vragen dat het concept van het FietsGEN hierin wordt meegenomen.
De kanaalroute is pas succesvol als ze infrastructureel hoogwaardig en aantrekkelijk is. Hiervoor worden zowel in Vlaanderen als Brussel de nodige investeringen gedaan. Zo komen er in Brussel ten noorden van de Vlaamse poort een aantal onderdoorgangen, gefinancierd met Europese middelen. De Biestebroeckkaai is op dit ogenblik één van de zwakke schakels op deze route. Fietsers wijken af van het directe kanaaltracé en worden naar een achterafstraat verbannen waar ze hun weg moeten delen met autoverkeer.
Momenteel ligt er een nieuw bestemmingsplan voor de Biestebroeckkaai op tafel. Hiervoor liep in mei een openbaar onderzoek en de overlegcommissie vindt morgen, donderdag 8 juni, plaats. Het bijzondere bestemmingsplan (BBP) bepaalt hoe de site zich in de toekomst kan ontwikkelen. Voor de fietsersverenigingen Fietsersbond en GRACQ is het dan ook de ideale gelegenheid om de kanaalroute te versterken. Toch wordt het directe tracé niet verankerd in de plannen. Daarnaast wordt er even verder nog een extra brug voorzien, en dus een extra helling, om een nieuwe jachthaven mogelijk te maken.
Voor Roel De Cleen van de Fietsersbond is het duidelijk: “We vragen dat het concept van het FietsGEN wordt meegenomen bij de ontwikkeling van de Biestebroeck-site. De fietsroute moet over de gehele lengte van de Biestebroeck-site naast het kanaal komen te liggen zonder extra bruggen, omleidingen of hindernissen. De route moet ook minstens vier meter breed worden om het samenleven van fietsers en voetgangers te vergemakkelijken. Een comfortabele vlakke ondergrond, verlichting en het nodige groen moeten de route verder aantrekkelijk maken.”