Duizend bordjes

03/11/2016 - Algemeen

"Duizenden bordjes zijn nodig om snelle elektrische fietsen toe te laten op (een deel van) de fietspaden." Het was de kop van een krantenartikel op 2 november.
De nieuwe regelgeving rond de speed pedelec (alle info via deze link) zorgt voor extra problemen. Het plaatsen van nieuwe bordjes om ook de speed pedelec toe te laten op bepaalde fietspaden is blijkbaar geen evidentie voor heel wat steden en gemeenten. Het kost nu blijkbaar (te) veel tijd en geld.

Als alleen al de kosten voor de bordjes teveel zijn, dat belooft... Want het echte werk, fietsinfrastructuur aanpassen, vooral breder maken, voor snelle elektrische fietsen (en bv. ook transportfietsen), moet nog beginnen. 

De Fietsersbond is er geen voorstander van om de snelle elektrische fiets overal en altijd toe te staan. We hadden liever gezien dat men de situatie had omgedraaid en de snelle elektrische fiets overal op het fietspad mag, behalve op plaatsen waar het fietspad bijvoorbeeld te smal is. 

De Fietsersbond wil de speed pedelec toelaten op fietssnelwegen, langs jaagpaden en bij vrijliggende fietspaden buiten de bebouwde kom.
Om dit mogelijk te maken kan het verkeersbord M11 (of M12) geplaatst worden als onderbord.
Deze fietspaden zijn doorgaans breed genoeg en dus zeker geschikt om ook de speed pedelec een plaats te geven.
 

 

De Fietsersbond wil ook in straten met beperkt eenrichtingsverkeer de speed pedelec toelaten, als dit mogelijk is.

De inschatting of een speed pedelec samen met de fietsers tegen de richting in kan rijden, kan het best door de lokale afdelingen gedaan worden.
We vragen aan de lokale afdelingen om binnen de gemeente in kaart te brengen:

  • waar vrijliggende fietspaden buiten de bebouwde kom zijn
  • waar jaagpaden en fietssnelwegen in de gemeente zijn
  • waar een beperkt eenrichtingsverkeer wel mogelijk moet zijn voor speedpedelecs.

Neem deze inventaris mee bij jullie overlegmomenten op lokaal niveau en kaart het aan bij de gemeente.
Op deze website kan je een uitgebreide handleiding vinden voor de wegbeheerders.
Geef gerust aan ons door waar er eventueel discussiepunten zijn.
De Fietsersbond neemt het dossier op gewestelijk en federaal verder op.