Wetgeving speed pedelec zal gebruik ervan ontmoedigen

28/09/2016 - Algemeen

De nieuwe wetgeving rond de snelle elektrische fiets zal het gebruik ervan eerder ont- dan aanmoedigen. Gecategoriseerd als bromfietsers zal dit type fietsers geen fietsvergoeding krijgen, geen belastingvoordeel bij aankoop hebben én er zal onduidelijkheid heersen over hun plaats op de weg. Fietsersverenigingen Fietsersbond en GRACQ vragen om een aanpassing van de wet die speed pedelec gebruikers dezelfde voordelen als gewone (elektrische) fietsers geeft.  

Vanaf 1 oktober wordt de speed pedelec in de wegcode omschreven als bromfiets klasse P. Voor de Fietsersbond en haar Franstalige tegenhanger GRACQ  blijft de gebruiker echter in de eerste plaats een fietser. Er moet immers nog altijd getrapt worden. De elektrische fiets en zijn snelle variant hebben potentieel om nog meer mensen op de fiets te krijgen en bieden een duurzame oplossing voor langere trajecten. Alle reden voor de overheid om het gebruik maximaal te bevoordelen, eerder dan te ontmoedigen wat nu het geval is met de nieuwe regelgeving.

Fietsersbond en GRACQ vragen daarom een aangepaste wetgeving die snelle elektrische fietsers gelijkstelt met alle fietsers. De maatregelen die wij voorop stellen, zetten wij op een rijtje.

Een fietsvergoeding voor alle fietsers

Onderzoek toont aan dat woon-werkverkeer met de fiets mede dankzij de fietsvergoeding is gestegen.  Na 1 oktober krijgen snelle elektrische fietsers nog geen fietsvergoeding omdat zij als bromfietsers beschouwd worden in de wegcode.

15% belastingvoordeel bij aankoop snelle elektrische fiets, net als bij elektrische bromfiets

Bij de aankoop van een (snelle elektrische) fiets kunnen mensen geen 15% aftrekken via de personenbelasting, wat wel het geval is bij de aankoop van een elektrische motorfiets. De fietsersverenigingen Fietsersbond en GRACQ vragen dat deze regelgeving omgekeerd wordt: maak de aankoop van fietsen fiscaal aftrekbaar. Op die manier wordt fietsen echt aangemoedigd en beloond.

Gelijkstelling van alle fietsers, ongeacht het type fiets

De fietsersverenigingen vragen dat het statuut van speed pedelec gebruikers gelijkgesteld wordt met dat van de gewone (elektrische) fietsers. Ook deze fietsers verdienen het statuut van “zwakke weggebruikers” - al behoren zij tot de actiefste fietsers! Een ander pijnpunt is de verzekering. Krijgt een snelle elektrische fietser het statuut van zwakke weggebruiker dan horen daar ook de bijbehorende verzekeringsrechten bij. Nu is dat niet het geval.

Schep duidelijkheid over waar speed pedelecs mogen fietsen

Omdat speed pedelecs bromfietsen zijn, zal de wegbeheerder aparte onderborden moeten plaatsen die het snelle elektrische fietsers mogelijk maakt om te fietsen op plaatsen waar andere bromfietsen nog steeds geweerd worden. Worden die borden vergeten, dan riskeert er onduidelijkheid te ontstaan over wat mag en niet. Ook zou het toegelaten moeten worden dat ze fietsen op wegen voor plaatselijk verkeer alsook naast elkaar te rijden. Enkele van de zaken waar de wegcode aan verfijning toe is.   

Gelijke behandeling door de wet

Voor de Fietsersbond en GRACQ zou de wetgever snelle elektrische fietsers dus beter gelijk behandelen aan gewone (elektrische) fietsers. Alleen zo zal het gebruik ervan gestimuleerd worden en zullen meer mensen de fiets nemen. Met alle positieve gevolgen van dien voor onze mobiliteit.


Meer info