Fietsers veilig rechtdoor door rood

19/05/2016 - West-Vlaanderen - Brugge

Drie voorbeelden uit Brugge

fietsers door rood op de ring brugge

Als locale afdeling doen we ook mee aan de rechtsaf-door-rood voor fietsers. 
Wij plaatsen drie kruispunten op de actie kaart

Kruispunten met verkeerslichten zijn maar al te vaak ingericht voor een vlotte  doorstroming van het autoverkeer. De invoer van de rechtsaf-door-rood regel (RADR) kan het fietsen op korte termijn comfortabeler maken. 
In Brugge vonden we zelfs voorbeelden waar je veilig(er) rechtdoor door rood zou kunnen fietsen. Opgelet dit is geen oproep tot illegaal fietgedrag maar een vraag tot veiliger en vlugger fietsverkeer.

Onze eerste rechtdoor voorbeeld is op de ring ter hoogte van de Koolkerkse Steenweg.
Op geen enkele manier draagt dit kruispunt bij tot een veilige oversteek voor fietsers en voetgangers. Deze moeten eerst netjes wachten voor ‘wagen’rood om dan verder te fietsen en aan de lichten van Massive de oversteek te wagen. Met het aanbrengen van een verkeersbord B23 zouden dit volgende kruispunt al bereiken voor de wagens.
De overzijde aan Keymusic is dan weer een goed voorbeeld van een veilige mogelijkheid voor rechtsaf door rood. Er is zit daar nog een buffer tussen het fietspad en de ring.

Veiliger door rood en door de spoorwegtunnel

Ook voor het laatste tunneltje in de St Michielsestraat staan de fietsers nodeloos te wachten voor rood om de auto’s uit de tegenrichting de tunnel te laten nemen.
De tunnel is breed genoeg om de fietsers alvast door te laten en al hun positie in te nemen aan het kruispunt Heidelbergstraat.  Of zelfs om rechtsaf door rood al de Spoorwegstraat in te slaan. Deze dames zijn nu nog duidelijk in overtreding maar krijgen in de tunnel geen voorbijstekend voertuig naast zich en minder kans op dodehoek  ongeval aan het volgende kruispunt.

Met de fiets wachten op de tram ?

Het laatste voorbeeld is uit Zeebrugge. Waar de fietsers achter de lichten moeten wachten om de tram toe te laten de brug over te rijden ? Dit terwijl de brugpijlers tussen fietspad en tram bedding voldoende bescherming bieden. Overigens was onze verbazing groot dat deze lichten niet op rood sprongen bij de nadering van een tram. De tram moest dus tussen het verkeer stapvoets zijn weg zoeken. Verkeerslichten zijn er dus ook al niet in functie van het openbaar vervoer ?

Fietsersbond Brugge deed al eerder actie rond verkeers lichten. Schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a) reageerde koeltjes op het voorstel dat ook de steun van de Fietsersbond geniet. "Brugge is geen minnaar van het toelaten van het fietsen door rood licht... http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=37103

'Op het Brugse grondgebied zijn er theoretisch slechts vijf kruispunten waar het verkeer wordt geregeld met verkeerslichten die gelegen zijn op gemeentewegen en waar het Stadsbestuur dus bevoegdheid bezit,' stelde de schepen verder.

"Apart groen licht fietser en wagens" haalde de toekomst van Brugge.
http://www.detoekomstvanbrugge.be/nl/idee%C3%ABn-voor-de-stad/apart-groen-licht-fietsers-en-wagens

We hopen alvast op een eerste fietsvriendelijke voorzet bij nieuwe verkeerslichten aan Leopold I-laan
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/nieuwe-verkeerslichten-aan-leopold-i-laan-a2700579/