Red de fietspunten
Twee op drie fietspunten aan treinstations verdwijnen door besparingen van de NMBS: de dienstverlening van 17 van de 53 punten wordt stopgezet. Die fietspunten staan in voor het toezicht en onderhoud van meer dan 60.000 fietsstallingen (en Blue-bikes) en bieden fietsherstel en –verhuur aan. De te vrezen gevolgen: minder netheid, meer fietsdiefstal en geen fietsherstellingen voor pendelaars. Ook worden bij deze fietspunten tientallen banen van werknemers uit de sociale economie bedreigd.
Waarom deze stopzetting?
Omdat NMBS er geen meerwaarde meer in ziet, alle retoriek over een betere afstemming van het openbaar vervoer op andere verplaatsingswijzen ten spijt. Uit hun eigen studies blijkt nochtans dat stations met een fietspunt netter zijn, minder fietsdiefstallen kennen en meer fietsende reizigers aantrekken. Treinreizigers waarderen de controle en dankzij het succes zijn heel wat gemeenten vragende partij voor de opstart van een nieuw fietspunt.
Onderhoud en toezicht in beheersovereenkomst NMBS
Financiering van de fietspunten komt uit eigen inkomsten, middelen van de NMBS, gewestelijke en federale overheden (sociale economie) en vaak ook gemeenten. Nu NMBS zich terugtrekt en de andere partijen het verlies niet kunnen compenseren, stuikt de financiering in elkaar en zullen nog meer fietspunten verdwijnen. Nochtans is NMBS volgens haar beheersovereenkomst verplicht onderhoud en toezicht op fietsenstallingen te voorzien. De besparing zal dus leiden tot nieuwe uitgaven bij de spoorwegmaatschappij. En ondertussen is er wel geld voor de aanleg van parkeergarages voor auto’s, significant veel duurder dan infrastructuur en services voor reizigers die met de fiets komen. Begrijpe wie begrijpe kan….
Fietsersbond vraagt om uitbreiding fietspunten
De Fietsersbond pleit mee voor een uitbreiding van de fietspunten en de dienstverlening in het kader van de co-mobiliteit. Niet besparen of afschaffen dus!
Geef je steun en onderteken de petitie
Noteer alvast ook 10 maart, dan voeren we actie. Blijf op de hoogte via Facebook