Fietsers altijd voorrang op fietsostrade
Fietsersbond pleit voor behoud situatie in Mechelen
Drie weken na de invoering van een zogenaamde voorrangsregeling voor fietsers past de stad Mechelen de verkeerssituatie op twee kruispunten met de fietsostrade opnieuw aan. Tijdelijke fietssluizen zullen nu op termijn leiden naar verkeerslichten met fiets-sensoren. Zo lezen we in de Gazet van Antwerpen.
Wij pleiten echter voor het behoud van de situatie.
Fietsostrades en voorrang voor fietsers. Ze zijn zowat synomiem voor elkaar. Amper één week na de effectieve ingebruikname van de voorrangssituatie voor fietsers op de fietsostrade Mechelen-Antwerpen (ter hoogte van de kruisingen met de Caputsteenstraat en de Kleine Nieuwendijkstraat) wordt er beslist om die situatie alweer om te keren. Verkeerslichten met fiets-sensoren zouden een betere oplossing zijn. Maar stel je eens voor: een drukke spits met veel fietsers die allemaal groen krijgen en auto’s die lang, zeer lang, voor rood blijven. Dat rijmt, ja. Maar het rijmt niet met een vlotte verkeersstroom. Integendeel, het blokkeert die. Net als de fietssluizen dwars op de fietsostrade. Voorrang voor fietsers, het is nochtans een eenvoudig principe waar alle weggebruikers na een tijdje aan gewend raken en baat bij hebben.
Daarom: behouden die situatie!
Want waarom, na amper 3 weken, al aanpassen?
Het voorrangssysteem werkt nochtans fantastisch: auto’s die voluit de kruisingen oversteken, het zijn uitzonderingen. Wederzijds respect waarbij automobilisten "galant" voorrang verlenen aan de fietsers op de fietsostrade: bijna nu al de regel.
Ongevallen? Niet bij ons weten. Enkel en alleen nog maar de vrees voor een mogelijke aanrijding zou nu al voldoende zijn om te gaan naar iets wat in onze ogen allerminst een verbetering is. De voorrangsgedachte op de fietsostrades is een doordacht concept met aandacht voor alle actoren op de weg. Verkeerslichten met sensoren zijn dat niet. Enkel het principe erachter klopt: voorrang aan de meest duurzame vervoersmodus op de weg. Tenminste als die altijd en onmiddellijk op groen springen zodra een fietser in zicht. Maar dan krijg je dit: tijdens de spits om de haverklap een fietser wiens groen licht telkens zorgt voor een rood voor auto’s. Hoeveel dagen zal het duren vooraleer er automobilisten aan de deur zullen staan om aandacht te vragen "voor al die fietsers en voetgangers" op eerder genoemde dwarsstraatjes? Voor je 't weet, keren we terug naar af: een fietser die pas kan oversteken lang na een druk op de knop.
Zijn fietssluizen dwars op de fietsostrade dan een goede tijdelijke oplossing? Volgens ons niet. Ook zij belemmeren de vlotte doorstroming van fietsers, in al hun gedaanten. Nog meer dan de huidige die de fietsers tot stevig vertragen aanmanen. Als er dan toch sluizen (tijdelijk) moeten komen, plaats die dan op de betreffende dwarsstraten. Kwestie van de automobilisten (en de enkele fietsers en voetgangers) te dwingen om voorrang te verlenen aan het verkeer op de snelweg.
Daarom, houd het eenvoudig en vertrouw op een concept dat werkt: voorrang voor fietsers op een fietsostrade. De Fietsersbond ( en haar Afdeling Mechelen) pleit dus voor het behoud van de huidige situatie.