Fietsersbond in Temse in 2011
Resultaten in 2011
Fietspad hersteld
Herstellingen zijn uitgevoerd aan het afbrokkelend fietspad in de Frank Van Dyckelaan.
Lees meer - pdf
Fietswegwijzer herplaatst
Een verdwenen fietswegwijzer naar Steendorp op het kruispunt Verbindingsstraat/Veldstraat staat weer op zijn plaats.
Lees meer - pdf
Fietssuggestiestroken hersteld
Op het kruispunt Parklaan/Spoorweglaan zijn twee 'valkuilen' in de fietssuggestiestroken opgevuld.
Lees meer - pdf
Fietspad hersteld
Een oplapbeurt met putvorming in het fietspad van de Gasthuisstraat, ter hoogte van het nieuwe hotel TTS, is uitstekend hersteld.
Lees meer - pdf
Fietsoversteekplaats aangepast
Op de N41 in Elversele is de fietsoversteekplaats verschoven naar een minder onveilige plaats: het oversteken kan nu per rijrichting, in twee bewegingen gebeuren.
Lees meer - pdf
Fietspad aangeduid
Het fietspad in de Roeland Lefèvrestraat is nu aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Lees meer - pdf
Knipperlichten voor fietspad hersteld
Op het kruispunt "Luizemarktje" zijn de knipperlichten aan het fietspad van de Hoogkamerstraat hersteld (2 x dit jaar).
Lees meer - pdf
Nieuw fietspad
Tussen het station en de Wilfordkaai is een nieuw tweerichtingsfietspad in gebruik genomen. Ook al kon de afwerking beter, het is een mooie aanzet voor het fietspad dat we vragen langs de spoorlijn naar Sint-Niklaas!
Lees meer - pdf
Hindernis op fietspad verwijderd
Andermaal stond een hindernis op het fietspad van de oprit naar de Scheldebrug. Twee dagen na onze melding was ze opgeruimd, juist te laat voor de eerste schooldagritten.
Lees meer - pdf
"Voetweg 42" heraangelegd
De voetweg tussen de Krijgsbaan en de Spoorweglaan is fel verbeterd, en kan door fietsers gebruikt worden als een veiliger route richting Sint-Niklaas.
Lees meer - pdf
Fietsknooppunt 75 aangepast + wegwijzers naar fietsknooppunt 99
Door de aanleg van de Rik De Rycklaan, is op onze vraag de bewegwijzering van het knooppuntennetwerk voor fietsers aangepast op het knooppunt 75 en naar het knooppunt 99.
Lees meer - pdf
Hinderlijke signalisatie werken aangepast
Tijdens herstellings- en asfalteringswerken aan de rijbaan in de Hoogkamerstraat werd een totaal zinloze en verkeerde signalisatie midden op het fietspad geplaatst! Na ons aandringen is dat aangepast.
Lees meer - pdf
Verplichte fietspadmarkering eindelijk aangebracht
De oprit richting Bornem naar de N16 aan de Viadukt is heropend op 1 september, zonder de verplichte fietspadmarkering aan te brengen langs de voorrangsweg. We hebben dit dadelijk gemeld aan de wegbeheerder via het meldpunt fietspaden. Pas bijna twee maand later, op 27 oktober, is de fietspadmarkering eindelijk aangebracht!
Lees meer - pdf
Fietsers kunnen nu voorsorteren zonder verkeersovertreding
Vanaf het fietspad langs de Rik De Rycklaan kon men op het Stationsplein richting Parklaan enkel voorsorteren naar links door een volle witte lijn te overschrijden. Door deze lijn wat te verkorten is dit nu mogelijk zonder deze verkeersovertreding.
Jammer dat de fietssuggestiestrook helemaal rechts het verkeerd signaal geeft om niet voor te sorteren naar links...
Lees meer - pdf
Fietssuggestiestroken in de Stationsstraat
In de Stationsstraat zijn fietssuggestiestroken aangelegd, volledig volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Lees meer - pdf
___________________________________________________________________________________
Mislukkingen in 2011
Het is wel opvallend, dat de onderstaande eerste drie mislukkingen minder dan 100 meter van elkaar liggen! De twee volgende liggen niet veel verder...
Te smalle fietstunnel
We zijn nooit betrokken geweest bij het ontwerp van de fietstunnel onder de ontsluitingsweg (de Rik De Rycklaan), maar bij het begin van de werken sloegen we alarm (zie vanaf hier op ons forum). Het was overduidelijk dat de tunnel te smal ging worden. De aanbevolen breedte voor een verlichte tunnel is minstens 4,20 m (want de tunnel zal verlicht worden, een verlichte tunnel is liefst minstens 2,80 m hoog, en een fietstunnel is liefst minstens 1,5x breder dan hoog). Gezien de korte bochten voor de ingang van de tunnel was zelfs een breedte van 5 meter gewenst. De afgewerkte tunnel is nu amper 3,60 m breed en hij is ook slechts 2,50 m hoog. Als de tunnel bijna afgewerkt was kreeg de ontwerper, Waterwegen & Zeekanaal N.V., een bolwassing op het kabinet van de minister van mobiliteit. Maar wij zitten met deze fietstunnel! Enkel de geplande vloerbedekking in betonstraatstenen (!) is nog tijdig vervangen door asfalt. Om de fietstunnel wat minder onveilig te maken zijn er spiegeltjes aangebracht, een witte doorlopende streep met pijlen aan weerskanten, en verkeersborden D10 om te verwittigen voor voetgangers! Een verlichting is uiteindelijk aangebracht op 23 september, vier maanden na de opening.
pdf
Hobbelig en niet vrijliggend tweerichtingsfietspad
Aanvankelijk was het plan om aan beide kanten van dezelfde ontsluitingsweg een fietspad aan te leggen. Op onze vraag is aan één kant een tweerichtingsfietspad aangebracht. Dit om de straat niet te moeten oversteken, en ook als begin van ons wensfietspad langs het spoor naar Sint-Niklaas. Alles werd aangelegd door Waterwegen & Zeekanaal, zoals ook de ontsluitingsweg zelf (in asfalt) en de paden op de dijk en naar de fietstunnel (in asfalt). Zie vanaf hier op ons forum. Het fietspad zou "afgescheiden" worden van de rijbaan, volgens de terminologie van W&Z. Konden wij vermoeden dat "afgescheiden" niet "vrijliggend" is, maar "afgescheiden van de rijbaan door een greppel en een boordsteen"? Hadden wij kunnen weten dat W&Z ook geen vlak asfalt zou gebruiken voor het fietspad, maar wel slecht gelegde tegels en ribbelbeton? Het spreekt vanzelf, dat we in het vervolg nauwlettend op de gebruikte terminologie zullen letten. Tevens zullen we voortaan nieuwe fietspaden op elk aspect bevragen.
pdf
Fietsrotonde als noodoplossing?
Door de ondoordachte aanleg van dezelfde ontsluitingsweg komen twee fietspaden naast elkaar samen en vormen met een derde fietspad een kruispunt in de vorm van een letter F. Om van het ene fietspad naar het andere te fietsen moet men een haarspeldbocht van 180° beschrijven (zie vanaf hier op ons forum). De gemeente Temse heeft dit "probleem" trachten op te lossen door een fietsrotonde aan te leggen op dit "kruispunt" (zie vanaf hier op ons forum). De rotonde is te klein voor tandems, bakfietsen, driewielfietsen, fietsen met fietskarren of aanhangfietsjes, en dergelijke. Bovendien ligt het middeneiland buiten de normale rijrichting. Niet te verwonderen dat deze rotonde door bijna alle fietsers wordt genegeerd! Draagt deze fietsrontonde trouwens iets bij aan het fietscomfort, de duidelijkheid en de veiligheid? Wordt het probleem van de bocht van 180° nu niet uitgebreid naar al de bochten die fietsers hier moeten nemen? Is een kruispunt in de vorm van een letter F wel geschikt voor een rotonde? Ook daar zitten we nu mee!
pdf
Fietsoversteekplaatsen geven verkeerde indruk aan fietsers
De fietsoversteekplaatsen op het Stationsplein vanaf de fietsenstalling geven aan fietsers een verkeerde indruk! Het lijkt wel alsof deze oversteekplaatsen mogen gebruikt worden om vanaf de fietsenstalling naar de Parklaan te fietsen! We hebben gevraagd om deze oversteekplaatsen te verwijderen, maar de gemeente heeft ze nog zichtbaarder gemaakt met rode verf (zie vanaf hier op ons forum)!
pdf
Fietssuggestiestrook geeft verkeerde indruk aan fietsers
Om op het Stationsplein reglementair links af te slaan naar de Parklaan, moet men - ook als fietser - voorsorteren. De fietssuggestiestrook rechts naast de voorsorteervakken kan de verkeerde indruk geven aan fietsers dat ze helemaal rechts moeten rijden en niet moeten voorsorteren als ze willen links afslaan naar de Parklaan! We hebben (vruchteloos) de verwijdering van deze fietssuggestiestrook gevraagd (zie vanaf hier op ons forum).
pdf