Het Fietsplan: een terugblik halverwege
De Brusselse regering heeft sinds twee jaar een engagement met het "Fietsplan 2010-2015". Intussen zijn we halverwege en de fietsverenigingen, de Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en European Union Cyclists' Group, nodigen Brussels Minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels en Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille in het kader van de Week van Vervoering uit voor een publiek debat.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is met haar Iris 2-plan ambitieus wanneer het aankomt op mobiliteit. Tegen 2018 wil ze het autoverkeer met 20% terugdringen, zone 30 in de Vijfhoek, 20% van de verplaatsingen wil ze tegen 2020 met de fiets zien... . Om dit te verwezenlijken zijn er een aantal maatregelen van de overheid nodig. Wat betreft de fietsers, dan hebben we het over de afwerking van de Gewestelijke Fietsroutes, het aanleggen van veilige fietspaden, een versterking van het Villo!-systeem, het verplicht voorzien van fietsenstallingen bij nieuwe bouwprojecten van het Gewestelijk Huisvestingsplan, de vereenvoudiging van het fietsbrevet in de scholen... .
Het Fietsplan 2010-2015, dat de nodige acties aanreikt om op middellange termijn deze doelstellingen te verwezenlijken, wil tegen 2015 6 à 10% van de modal split te halen.
Het is twee jaar geleden dat we het Fietsplan, ook met een debat, voorstelden en kritisch evalueerden. We zijn nu halverwege en de Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en de European Union Cyclists’ Group willen terugblikken (met aandacht voor zowel de positieve als negatieve punten) en nodigen de minister en staatssecretaris uit om te reageren. De fietsverenigingen bieden ook het woord aan de fietsers, zodat zij zelf kunnen reageren en in dialoog kunnen treden.
Het Brussels Fietsdebat
Op woensdag 19 september organiseerden de Fietsersbond en GRACQ een publiek debat in de Beursschouwburg met Bruno Delille en Brigitte Grouwels. De avond werd voorafgegaan door de film 'Brussels Express' van Sander Vandenbroucke.