Fietsers, trek uw plan!
In het Brussels Gewest zijn er de laatste jaren heel wat plannen geschreven. Maar voor de fietsers blijft het nog altijd “Trek uw plan”. Dagelijks worden zij geconfronteerd met ontbrekende of vuile en slecht onderhouden fietspaden. Belangrijke verkeersassen oversteken is onmogelijk of zeer gevaarlijk. Een situatie die onaanvaardbaar is voor de fietsverenigingen.
Bijna 30 plannen moeten het leven voor de fietser in Brussel aangenamer maken. Na het Iris mobiliteitsplan kwam Iris 2 en onlangs werd een 2de fietsplan voorgesteld terwijl het eerste slechts gedeeltelijk is uitgevoerd. Het Gewestelijk fietsroutenetwerk wordt aangevuld met gemeentelijke fietsroutes en op papier is er zelfs een link met het Vlaams fietsnetwerk. Ook de gemeenten schrijven hun eigen mobiliteitsplan. Dit jaar werd ook het actieplan voor de verkeersveiligheid voorgesteld. Om nog maar te zwijgen van het Gewestelijk ontwikkelingsplan (Gewop) en het plan in opbouw voor duurzame ontwikkeling. Plannen genoeg dus maar wat met de uitvoering.
Die blijft grotendeels achterwege. Van het GFR netwerk zijn maar 4 (5?) routes volledig afgewerkt. De rest is slecht gedeeltelijk aangelegd. Sommige gemeenten weigeren ruimte van koning auto af te staan om plaats te maken voor de fiets. Het Brussels Gewest wil tegen het einde van de legislatuur de grote verkeersassen befietsbaar maken. De aanleg van de noodzakelijke afgescheiden fietspaden wordt echter niet altijd voorzien en de bestaande fietsinfrastructuur wordt vaak onvoldoende onderhouden en sporadisch gekuist. Een aantal, voor fietsers gevaarlijke kruispunten, zoals de Ninoofsepoort en de Sainctelettebrug blijven echte barrières voor het fietsverkeer.
Bij het Brussels Gewest en sommige gemeenten ontwaren we vaak wel de wil om te werken aan een echte fietsstad. Maar om die te bereiken moeten alle actoren beter samenwerken. De verschillende bouwheren: het gewest, de gemeente, de federale overheid (Beliris) en de MIVB moeten de handen in elkaar slaan en stoppen met ruzie maken en elkaar tegenwerken. De doelstellingen van het Iris 2 plan moeten door alle overheden gedragen en uitgevoerd worden.
“Alle overheden moeten samenwerken om van Brussel een echte fietsstad te maken” zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Want de fietser is het beu om zijn plan te trekken.
Actie
Met een tiental fietsers spraken we op 18 juni af op het Sainctelettesquare (kant Sint-Jans-Molenbeek). Daar stalden we ons boekenrek met talloze fietsplannen uit en overhandigden we iedere fietser een trek-je-plan-kit.