Autoverkeer grootste hindernis voor meer fietsers in Brussel
“-7% autoverkeer in Brussel op 10 jaar tijd”: een belangrijk cijfer dat net in de media verscheen. De fietsverenigingen Fietsersbond en Gracq-Les Cyclistes Quotidiens verwelkomen dit positief signaal. Toch zijn er nog grote inspanningen nodig om de filedruk te verminderen en meer ruimte te geven aan duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets. In Brussel is het drukke autoverkeer zonder twijfel de grootste hindernis om mensen op de fiets te krijgen.
Potentieel van de fiets
In het Brussels gewest zijn 57% van de verplaatsingen korter dan 5 km, 24% is zelfs korter dan 1 km (1). Het potentieel van de fiets is dus gigantisch, maar de verkeersdrukte blijft een rem op de groei van het fietsgebruik. Het fietsobservatorium heeft aangetoond dat vooral de overlast van het gemotoriseerde verkeer (lawaai, vervuiling,…) mensen ervan weerhoudt de fiets te nemen. Verkeersonveiligheid staat op de tweede plaats. (2)
Herverdeel de openbare ruimte
Voor de Fietsersbond zijn deze recente cijfers dus slechts een eerste stap in de goede richting. Zo voorziet het Iris 2 plan tegen 2018 een vermindering van de autodruk met 20%. Gezien de toenemende bevolkingsgroei kan enkel een significante modal shift richting fietsen, wandelen en openbaar vervoer de filedruk gevoelig verminderen. Deze verandering kan enkel lukken als ook de verdeling van de openbare ruimte evenwichtiger en dus meer in het voordeel van de duurzame vervoersmiddelen gebeurt.
En juist daar knelt het schoentje. Ondanks de goede intenties van het gewest, dat ook fietspaden op alle gewestwegen had beloofd, wordt er te weinig gerealiseerd op het terrein. De uitstel inzake de heraanleg van de Generaal Jacqueslaan bevestigen dit nogmaals.
(1) Rapport Belgian Daily Mobility (BELdam), 2012.
(2) Enquête sur les obstacles à l'utilisation du vélo en ville, Pro Velo, 2011.