Fietsverlichting

Welke verlichting is verplicht?

Vooraan is een wit of geel licht verplicht. Achteraan is het licht rood en 's nachts, bij helder weer, zichtbaar vanop een afstand van 100 meter. De lichten mogen knipperen, maar niet zo fel zijn dat ze verblinden. Richt je licht naar voor, het licht mag niet te hoog of laag afgesteld zijn. Bovenstaande foto toont hoe het moet.

De lichten moeten niet verplicht op je fiets zitten, je mag ze ook op je kledij of rugzak bevestigen. Overdag (bij goede zichtbaarheid) is het niet verplicht om fietsverlichting bij te hebben, maar je bent natuurlijk beter altijd voorbereid!

De lichten moeten vanaf het vallen van de avond tot het aanbreken van de dag aanstaan. Ook overdag, als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is, moeten ze aan.

Welke reflectoren zijn verplicht?

Vooraan is een ​witte reflector verplicht, achteraan moet de reflector rood zijn. Op de pedalen zijn oranje reflectoren aangebracht. Aan elk wiel verhogen tussen de spaken twee oranje reflectoren of een witte reflecterende strook op de banden de zichtbaarheid. In tegenstelling tot de fietsverlichting horen reflectoren wel tot de standaarduitrusting van je fiets. Maak je reflectoren af en toe schoon.

Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Reflectoren zijn niet verplicht als standaarduitrusting, maar wel sterk aangeraden op:

Fietsen met kleine wielen 
Op fietsen met wielen van maximum 50 cm diameter (banden niet inbegrepen) zijn wielreflectoren niet verplicht. 

➔ Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben.

Koersfietsen
Fiets met koersstuur, zonder bagagedrager achteraan, en met banden met een doorsnede van maximum 25 mm. 

➔ Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben. De witte reflector vooraan en de rode achteraan zijn overdag ook verplicht voor koersfietsen als ze minstens één spatbord hebben.

Alle-terrein-fietsen
Fiets zonder spatborden, zonder bagagedrager achteraan, met minstens twee versnellingsraderen bediend vanaf het stuur, en met banden met een doorsnede van minimum 38 mm (voor wielen met een diameter van 65 cm) of 32 mm (voor wielen met een diameter van 70 cm). 

➔ Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben.

Alle soorten fietsverlichting

Op zoek naar meer informatie over de juiste fietsverlichting? Wij zetten voor jou even de meest courante soorten fietsverlichting in de spotlights.

 

 

Naafdynamo

Vroeger had je het systeem van een dynamo. Op nieuwe fietsen heeft dat plaatsgemaakt voor een naafdynamo. Die zit ingebouwd zit in de voorwielnaaf van je fiets. Zo zit de spoel goed afgeschermd tegen het vocht, waardoor hij nooit slipt, een hoger rendement heeft en stiller is. En je hoeft niet harder te trappen!

Vast licht op batterijen

Naast een naafdynamo bestaan er ook vaste lichten op oplaadbare batterijen. Deze zijn veel krachtiger dan losse batterijverlichting, waardoor je niet enkel gezien wordt, maar je ook zelf goed kan zien in dat donkere steegje.

Losse batterijverlichting

Losse batterijverlichting is ideaal als bijkomende verlichting of als reservelicht als je fietslicht het laat afweten. Ze maken je zichtbaar maar geven vaak minder licht. Tegenwoordig vind je ook al LED-lampjes die je op kan laden via een USB-aansluiting. Niet alleen veel duurzamer dan wegwerpbatterijen, het is ook beter voor de portefeuille!

Inductieverlichting

Geen dynamo én zonder batterijen: dat is inductieverlichting. Twee magneten zorgen ervoor dat je lamp kort oplicht als je fietst. Kanttekening: ze maken je wel zichtbaar, maar geven momenteel te weinig licht om de weg te verlichten.