Weg met de Brusselse verdwijnende fietspaden!
Een regionale actie door verschillende lokale Brusselse groepen
Iedere Brusselse fietser komt ze al eens tegen, de verdwenen fietspaden. Ze bevinden zich over heel het Gewest, zowel op grote gewestwegen als op wegen die onder de bevoegdheid vallen van de Brusselse gemeenten. De verf van de gemarkeerde fietspaden is in de loop der tijd verdwenen. Problematisch want de markering heeft een belangrijke functie: een duidelijke plaats creëren voor fietsers op de weg. Het verdwijnen van de zichtbaarheid heeft gevolgen voor de veiligheid van fietsers. Lokale fietsers en afdelingen van de Fietsersbond en GRACQ nemen initiatief door het probleem in kaart te brengen en het te melden via Fix My Street. Daarnaast pleiten ze voor een structurele oplossing, de actie is zo een oproep om de bestaande markeringen beter te onderhouden.
Belang van goede markeringen
Het gemarkeerd fietspad biedt fietsers een duidelijke afgebakende plaats op de openbare weg. De wegcode bepaalt dat dit deel van de weg exclusief is voorbehouden aan fietsers, en dat auto’s hier niet mogen rijden, stilstaan of parkeren. Bijkomend voordeel is dat de aanwezigheid van de markering autobestuurders op de mogelijke aanwezigheid van fietsers attent maakt. Bij druk verkeer met matige snelheden is dit een absoluut minimum om de veiligheid van fietsers te garanderen.
De goede herkenbaarheid van een fietspad voor alle weggebruikers geldt natuurlijk enkel als markering ook duidelijk zichtbaar is. In Brussel stellen fietsers al te vaak vast dat dit niet het geval is: de verf is zodanig afgesleten dat ze niet meer zichtbaar is. Resultaat: een onduidelijk en onveilig fietspad.
Een goed voorbeeld is de Fonsnylaan in Sint-Gillis, aan de kruising met de kleine ring in de richting van het Zuidstation is de markering volledig verdwenen. Gevolg: de auto’s die van de kleine ring afdraaien zijn zich niet of amper bewust dat hier plek is voorbehouden voor fietsers. Door de grote drukte ontstaan zo gevaarlijke situaties.
Een gedeelde verantwoordelijkheid
De Fonsnyslaan is geen uitzondering; Brusselse fietsers stellen het probleem van verdwijnende fietspaden vast over heel het gewest. Het betreft wegen die onder verschillende bevoegdheden vallen, zowel gewest- als gemeentelijke wegen. Fietsersbond en Gracq roepen daarom de verschillende wegbeheerders op om bestaande fietsinfrastructuur te onderhouden.
Brussel Mobiliteit liet alvast weten dat er vandaag werk wordt gemaakt van het opnieuw aanbrengen van markering op gewestelijke wegen. In plaats van verf wordt steeds meer overgestapt naar thermoplast, een kunststof die langer meegaat op het wegdek.
Fietsers brengen de uitdaging in kaart
De ene wegbeheerders is pro-actiever dan de ander, en zelfs met de beste bedoelingen wordt hier en daar wel eens iets over het hoofd gezien. Daarom besloten de lokale afdelingen van Fietsersbond en GRACQ actief in 13 gemeenten: Brussel, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Jette, Evere, Molenbeek, Anderlecht, Oudergem, Schaarbeek, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Gillis en Elsene zoveel mogelijk verdwijnende fietspaden in kaart te brengen.
Elke deelnemende afdeling documenteerde het probleem in haar gemeente, en stelde de gegevens met bijhorende foto’s beschikbaar op een kaart. Vervolgens registreerden ze collectief op 24 mei de waarnemingen op Fix My Street, het gewestelijk platform waar problemen in de openbare ruimte gemeld kunnen worden.
Vandaag verwachten de fietsers een snelle oplossing voor de gemelde verdwijnende fietspaden. Maar ze verwachten vooral dat de verschillende wegbeheerders een stap verder gaan. Door de verschillende meldingen collectief als actie door te geven, willen ze een signaal geven dat er een structureel probleem is. Een uitgestoken hand om samen een oplossing te vinden en bestaande infrastructuur duurzaam te onderhouden.
In de media
Bruzz - Fietsersbond en Gracq vragen aandacht voor 'verdwenen fietspaden'
BX1 - Le GRACQ et le Fietsersbond dénoncent les pistes cyclables trop peu visibles