Waggelwater fietsdossier Deel 1

06/12/2016 - West-Vlaanderen - Brugge

Bike to Work kan maar slagen mits een veilige fietsomgeving; ook op bedrijventerreinen. 
In dit dossier bespreken we de situatie van het bedrijventerrein 'Waggelwater' met een voorstel voor een rotonde en verhoogde middenberm.

Het gehele dossier kan je hier dowloaden :https://www.dropbox.com/s/rdrwrd3jp3u5g04/Waggelwater_dossier.pdf?dl=0

In het eerste deel de levensgevaarlijke situatie in en rond de Lieven Bauwenstraat kruispunt -Waggelwaterstraat.
Hier oversteken is levensgevaarlijk. Er is geen oversteekplaats voorzien. De Waggelwaterstraat is een drukke baan en de auto’s rijden er vrij snel (70 km/u). Op het kruispunt gebeuren heel veel rijbewegingen. Fietsende werknemers van de bedrijven staan daar elke dag minutenlang te wachten om te kunnen oversteken en dat lukt niet vaak zonder risico.

Bijkomend kruispunt aan Tecaxo

waggelwater fietsers

Bovendien ligt er naast dit kruispunt een tweede kruispunt met de op- en afrit van de bevrijdingslaan ter hoogte van de Texaco.

Onoverzichtelijk verkeersplein

Die 2 kruispunten samen (1+2)vormen een soort reusachtig verkeersplein, waar je geen overzicht hebt en als fietser zeer kwetsbaar bent. De Lieven Bauwensstraat zelf is zeer breed– dat zet aan tot snel rijden. Er zijn geen wegmarkeringen, fietspaden, voetpaden, middenbermen noch snelheidsafremmers. De betonnen strook geeft de misleidende indruk een fietspad te zijn...
 

De Chicane

Bovendien nemen veel automobilisten (90%) die de afrit naast de Texao willen nemen, de 2 afzonderlijke uit te voeren “afsla-bewegingen” in één vloeiende beweging als ware het 2 bochten en rijden daardoor over de volle witte lijnen. De hoek Waggelwaterstraat - Lieven Bauwensstraat ter hoogte van Belisol is te veel afgerond. Rechtsafslaan moet met een matige snelheid gebeuren en de plaatsgesteldheid laat toe om de rijbeweging (te) snel uit te voeren.

Oplossing: hier is ruimte voor een rotonde en dat zou de ideale oplossing zijn.
Het indelen van de rijbaan door middel van wegmarkeringen in de Lieven Bauwensstraat zou al veel helpen. In het eerste deel van de Lieven Bauwensstraat ter hoogte van de Texaco is een verhoogde middenberm nodig om de veiligheid bevorderen, want de wegmarkeringen worden genegeerd (de
lijnen moeten regelmatig herschilderd worden). De hoek ter hoogte van Belisol zou minder afgerond moeten zijn.