Vrijwilliger in de kijker: Marleen Stallaerts
Foto: JP Swirko
Marleen Stallaert is al bijna acht jaar kernlid binnen de afdeling Sint-Truiden. Kantoorvrijwilliger Sibylla Mechnig interviewde haar.
Carrièregewijs volgde Marleen een bijzonder parcours. Opgeleid in Toerisme en Onthaal werkte ze eerst bij een reisbureau. Ondertussen studeerde ze informatica in avondonderwijs en werkte daarna bij Proximus. Vervolgens behaalde ze aan de Vives Hogeschool een bachelor in de Verkeerskunde, om tenslotte met dat diploma aan de slag te gaan als diensthoofd Mobiliteit in de gemeente Ternat. Ze is webdesigner in bijberoep voor firma’s en eenmanszaken.
Als kleindochter van een fietshandelaar voelt haar fietspassie als voorbestemd. Toch mocht ze pas in haar late tienerjaren met de fiets naar school in het fietsonveilige Brussel. Vanaf dan kwam het fietsgen pas écht in actie… Marleens jarenlange engagement bij Fietsersbond Aalst startte “toevallig” toen ze samen met haar man lid werd aan de stand van de Fietsersbond ter gelegenheid van de autoloze zondag in Brussel. Ze kwam terecht in een kerngroep van een tiental mensen die hun verscheiden talenten inzetten voor meer ruimte voor de fietser. Het werd een hechte vriendengroep.
Fietsen en de fiets op de voorgrond brengen in het mobiliteitsverhaal is en blijft haar passie. Ze investeerde in een duurzame elektrische fiets en fietst elke werkdag 28 km van en naar het werk, want “er bestaat geen slecht fietsweer, alleen slechte fietskledij”. ’s Morgens betekent de rit energie opladen door de zon te zien opgaan en de vogeltjes te horen fluiten en s ’avonds de stress van de job wegfietsen“.
Marleen vindt haar dubbele positie als enerzijds Diensthoofd Mobiliteit Ternat en dus deel uitmakend van het gemeentelijk beleid, én anderzijds als voorzitter fietsersbond Aalst het beleid figuurlijk tegen de schenen schoppen een boeiende combinatie. Beide posities impliceren opkomen voor de belangen van de fietsers, maar hebben uiteraard een andere insteek. Bovendien ligt Ternat in Vlaams Brabant en Aalst in Oost-Vlaanderen; Het Provinciaal mobiliteitsbeleid kan andere accenten hebben.
Marleen: “Er is de laatste jaren duidelijk een kentering in de mentaliteit inzake verkeersbeleid, zowel vanuit het AWV als op provinciaal en gemeentelijk niveau. Het vroegere POTS-principe (eerst personenvervoer, dan openbaar vervoer, fietsers en voetgangers krijgen de restruimte) evolueert naar het STOP principe. De primaire aandacht voor de actieve weggebruikers is echt voelbaar in de dagelijkse ervaringen van de fietser.” Wat de mobiliteitsexpert Kris Peeters “het eigen voor(r)uitperspectief” noemt, blijft als vroegere perceptie van mobiliteit wel nog hangen.
Marleen heeft met haar bestuurs-/vriendengroep van Fietsersbond Aalst in de vele jaren actie voeren al wat kunnen realiseren. De leukste actie was die op het Notelarenpad. Het pad is een veilige fietsroute voor de talrijke scholieren en studenten in Aalst, maar een degelijke straatverlichting bleef maar uit. De actie om met fakkels het pad van de fietsende studenten te verlichten had direct succes: binnen de kortste keren kwam er straatverlichting.
De tunnel onder de Moorselbaan op de Leirekensroute is ook iets om fier over te zijn. Vroeger moesten fietsers op een levensgevaarlijke plaats de Moorselbaan oversteken. De Leirekensroute is ook populair als verbindingsweg voor scholieren. Een jaar voor de opening van de tunnel hield Fietsersbond Aalst een applausactie “Fijn dat je fietst” aan het zwembad waar de Leirekensroute begint. Ze gaven paaseitjes aan 200 fietsers om aan te tonen dat de tunnel een positieve evolutie zou betekenen.
Ook over de jarenlang aanslepende werken van de Vlaamse Waterwegen aan de Dender voerde Marleen talloze discussies en stuurde ze tal van mails. De uiteindelijke opening van het jaagpad mag ze op haar palmares als actievoerder zetten.
Marleen: “De fiets zou een hoofdvervoermiddel moeten worden. Er is nog een lange fietsweg af te leggen, maar het functionele fietsgebruik krijgt naast het recreatief fietsen steeds meer aandacht. In veel steden zijn er nieuwe circulatieplannen uitgevoerd of in de maak. Het circulatieplan in Aalst geeft merkelijk meer ruimte aan de fietser, maar er zijn zeker nog knelpunten. Actie voeren en je stem laten horen blijft nodig. Mobiliteit blijft een heikel punt en iedereen heeft er zijn mening over”.