Verkeersborden die fietsers door rood laten rijden zijn veilig
Fietsersbond dringt aan op snelle plaatsing
De bepalingen rond de verkeersborden B22 en B23, die fietsers in bepaalde omstandigheden toelaten om door het rood te rijden, zijn gisteren veilig verklaard door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Niets staat het plaatsen van deze nieuwe borden nog in de weg. De Fietsersbond dringt dan ook bij de bevoegde wegbeheerders aan op een snelle invoering ervan.
Deze nieuwe borden zijn geen vrijgeleide voor fietsers om zomaar door het rood te rijden. Het bord is gebaseerd op een omgekeerde driehoek, vertragen en indien nodig stoppen is dus de boodschap. De fietsers hebben dus zeker geen voorrang en moeten overstekende voetgangers of andere weggebruikers dus steeds voorrang verlenen.
“Op dit moment staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden”, vertelt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend geplaatst om de doorstroming ter regelen van het gemotoriseerde verkeer. Ze gelden op die plaatsen onnodig voor fietsers. De nieuwe borden kunnen het verlies aan tijd verhelpen op korte termijn, op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers.”
De Fietsersbond vraagt dat de borden overal worden ingevoerd waar dit veilig is. In de eerste plaats zijn dat kruispunten met fietspaden. “De Fietsersbond en haar lokale afdelingen zijn bereid om de bevoegde wegbeheerders te adviseren over welke kruispunten geschikt zijn voor de nieuwe rechtsaf en rechtdoor door rood-regeling”, besluit Roel De Cleen.
Gemeenten kunnen contact opnemen met de lokale Fietsersbondafdeling, het Vlaamse en Brusselse gewest kunnen terecht bij het algemeen secretariaat van de Fietsersbond.