VeloVeilig Vlaanderen, onze reactie op deze campagne
Foto bovenaan: copyright: HLN
Je kon er de voorbije week niet naast kijken. DPG Media, lees VTM en het Laatste Nieuws, organiseerden een grote campagne met als titel 'VeloVeilig Vlaanderen'. Een campagne waarbij crossmediaal zoals het dan heet, vooral de onveiligheid voor fietsers centraal werd gezet. De campagne kreeg in de weekendkrant van 21 mei nog een vervolg krijgen onder meer met een interview met minister Lydia Peeters en met rapporten per gemeente over de “veiligheid” voor fietsers.
Wat was de samenwerking met de Fietsersbond?
Stijn Vlaeminck trok tijdens de campagneweek op de fiets door verschillende Provincies. Op vraag van DPG Media werden hiervoor routes uitgestippeld en zogenaamde zwarte punten opgelijst. Een aantal afdelingen heeft in de week voor de fietstochten een mail gekregen van DPG Media met de vraag om mee te fietsen en massaal af te zakken naar Sint-Niklaas op 13 mei voor het wereldrecord belgerinkel op de fiets. In die mail werd gesproken over een “intensief traject samen met de Fietsersbond” waardoor het leek alsof wij vanop het secretariaat helemaal mee partner waren in dit verhaal. Dit is niet hoe het echt gelopen is. Even wat uitleg hierbij:
- Begin april werden we gecontacteerd door DPG Media, meer bepaald door een freelancer die voor deze campagne uitgestuurd werd om input te verzamelen zowel voor redactionele stukken als voor de fietstochten en het slotevent.
- Van in het begin lag al vast wat de actie was die ze hadden uitgewerkt. Op geen enkele manier konden wij daar nog ingrijpende veranderingen in doorvoeren.
- De focus lag op het verzamelen van zwarte punten. Omdat wij daar met het e-knelpunten register al reeds een basis voor handen hebben, en omdat die data in principe open data zijn hebben we besloten om die te delen met DPG Media zodat er al een basis met gegevens zou zijn voor hen als de campagne begon. In ruil daarvoor krijgen we nu ook alle data die door lezers werden ingegeven, zodat we die kunnen doorgeven aan de lokale afdelingen en toevoegen aan onze database.
- Bij het uitstippelen van de fietstochten hebben we aan onze afdelingen die op het parcours lagen om inspiratie gevraagd
- Redactioneel werd Wies Callens verschillende keren bevraagd over het fietsbeleid in Vlaanderen. Bij die bevragingen hebben we stelselmatig ook de focus gelegd op wat goed loopt en meegegeven dat de internationale fietssector met toenemende interesse kijkt naar wat we in Vlaanderen doen en hoe we hier creatieve oplossingen zoeken en vinden. Jammer genoeg is dat laatste niet altijd meegenomen in de gepubliceerde artikels.
- Onze communicatieman Lieven heeft ook nog geprobeerd om de beeldvorming bij te sturen, maar dat was duidelijk geen makkelijke opdracht.
Waarom zijn we niet onverdeeld blij met deze actie?
Een grote speler die in een populaire krant en op TV aandacht besteedt aan fietsen, dat is toch alleen maar positief? Niet dus. De beeldvorming en beeldtaal die gehanteerd werd focuste enkel en alleen op gevaar en onveiligheid. De kop bij de start van de campagne zei al alles: ‘50% van de Vlamingen vindt het niet veilig om kinderen te laten fietsen en 1 op 5 fietsers is al betrokken geweest bij een ongeval.’ Wij proberen met de Fietsersbond ook vooral de positieve effecten van fietsen te benadrukken, de fietsvreugde die je kan ervaren tijdens een rit naar je werk of gewoon ter ontspanning. De glimlach die je op de gezichten ziet en de interacties die fietsers ervaren. Dat is het beeld dat we graag willen uitdragen.
De beelden die met de campagne getoond werden, zoals kinderen ingewikkeld in bubblewrap en advertenties voor fietshelmen staan veraf van de beeldtaal die wij graag willen gebruiken, omdat ze vooral benadrukken dat fietsen gevaarlijk is, waardoor er minder mensen gaan fietsen.
Hoe dan wel?
Door te focussen op dat fietsplezier en onophoudelijk aandacht te blijven vragen voor meer ruimte voor de fiets en het groeiend aantal fietsers. Dat doen we bijvoorbeeld door de Spring Challenge die momenteel loopt en de applausacties die op wereldfietsdag op 3 juni in Vlaanderen, Brussel en Wallonië worden opgezet. Of de campagne rond Kidical Mass die we na de zomer uitdragen. Heel veel mogelijkheden dus om stappen te zetten om en de #fietsvreugde uit te dragen.