Tervurenlaan: oproep aan de regering en gemeentebesturen om hun engagement na te komen
Open brief aan Elke Van den Brandt, Benoît Cerexhe en Vincent De Wolf
Mevrouw de Brusselse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeerveiligheid,
Meneer de burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe,
Meneer de burgemeester van Etterbeek,
In haar algemene beleidsverklaring van juni 2019 heeft de Brusselse regering zich geëngageerd om over te gaan tot “de systematische aanleg van afgescheiden fietsinfrastructuur op de grote gewestelijke verkeersassen en de wegen die voldoende breed zijn.” Daarnaast verbond de regering zich ertoe om van het STOP-principe een prioriteit te maken bij de herinrichting van de openbare ruimte. Ter herinnering, het STOP-principe stelt een duidelijke hiërarchie voorop: 1. Stappers – voetgangers 2. Trappers – fietsers 3. Openbaar vervoer 4. Personenwagens.
Onze organisaties waren verheugd bij het lezen van dit engagement. Het zijn essentiële uitgangspunten voor de inrichting van de Tervurenlaan. De nood is hier immers groot: op een belangrijk deel ontbreekt fietsinfrastructuur en op verschillende punten kan de veiligheid van fietsers onvoldoende gegarandeerd worden.
Sindsdien heeft de regering eveneens bevestigd dat:
- De Tervurenlaan een fietssnelweg/cyclostrade is. Het betreft hier een belangrijke as voor fietsmobiliteit binnen Brussel maar eveneens tussen de verschillende gewesten.
- Er prioriteit moet gegeven worden aan afgescheiden fietsinfrastructuur op belangrijke fietsverbindingen. Dit betekent een scheiding met voetgangers, auto’s en openbaar vervoer, in het bijzonder op de cyclostrades en fiets PLUS assen.
Recent nog maakten we kennis met de grote lijnen van de toekomstige Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Good Living. Dit zal een belangrijk instrument worden om het evenwicht te herstellen in de verdeling van de openbare ruimte die vandaag te vaak wordt gedomineerd door auto’s.
Ook de gemeenteraden van Sint-Pieters-Woluwe en Etterbeek namen concrete engagementen om actieve mobiliteit te ondersteunen.
In de politieke oriëntatienota van de gemeente Etterbeek voor 2022 – 2024 wordt het STOP-principe duidelijk naar voor geschoven. Het gemeentecollege neemt het engagement om “In samenwerking met het Gewest de herinrichting van de Tervurenlaan tot een stadsboulevard bestuderen, met het oog op een betere verkeersafwikkeling en een betere verdeling van de openbare ruimte tussen actieve en passieve gebruikers.”
In haar algemene beleidsnota 2019 – 2024 stelt het college van Sint-Pieters-Woluwe dat de veiligheid van alle gebruikers in de openbare ruimte een absolute prioriteit is, ze streeft eveneens een vermindering van het effect van de mobiliteit op het milieu na. Er is daarbij specifiek sprake van een fietsverbinding tussen Leopold II en Montgomery, in samenwerking met Brussel Mobiliteit.
De voordelen van de fiets spreken ondertussen voor zichzelf: goed voor zowel de fysieke als mentale gezondheid, stil, niet vervuilend en financieel laagdrempelig. Na de buitengewoon warme en droge zomer van 2022 en de explosie van de kost van energie, maken steeds meer Brusselaars bewust de keuze om zich met de fiets te verplaatsen. Laten we deze mobiliteitskeuze ten volle ondersteunen en aanmoedigen.
Brusselaars verwachten meer dan enkel beloftes!
Het is ondertussen september 2022 en de fietsers wachten nog steeds op concrete acties. Na de initiële politieke toezeggingen en gewestelijke plannen raakte het debat volledig verzand. Het lokaal niveau stelt de noodzaak van gescheiden en bidirectionele fietspaden over het hele traject in vraag. Een alternatief voor de gewestelijke plannen vond ondertussen zijn weg naar de Franstalige pers. Deze plannen voldoen absoluut niet: ze streven naar een status quo voor gemotoriseerd verkeer, de restruimte is voor fietsers en voetgangers. Meer nog, er wordt absoluut geen rekening gehouden met de noden die wij als fietsverenigingen herhaaldelijk naar voor schoven.
Tijdens de Covid-crisis bewoog er heel wat op het vlak van fietsinfrastructuur in Brussel. In het voorjaar van 2020 werden 40 kilometer aan fietspaden aangekondigd langs gewestwegen, maar de Tervurenlaan miste deze opportuniteit. De concrete plannen om de ontbrekende schakel tussen Merode en Leopold II vorm te geven, alsook om de as te transformeren als stadsboulevard bleven zonder concrete opvolging.
Tot slot verbond de regering zich eraan om de 30 meest ongevalgevoelige zones, ZACA prioriteit 1, voor het einde van de legislatuur op te lossen. De meeste zijn ondertussen behandeld. Maar het kruispunt tussen de Tervurenlaan en de Vorstlaan blijft tot op de dag vandaag een zwart punt op de route van vele fietsers.
Ter gelegenheid van de week van de mobiliteit willen we zowel de Brusselse regering als de betrokken gemeentebesturen herinneren aan hun engagement om werk te maken van een betere levenskwaliteit, duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid.
Op lange termijn is het noodzakelijk om de volledige Tervurenlaan te transformeren in een stadsboulevard. Reeds vandaag kan deze legislatuur verschillende concrete acties te nemen om het fietsen op deze as te verbeteren.
Daarom vragen we om
- Een bidirectioneel fietspad te voorzien op de zuidelijke ventweg tussen Merode en de Leopold II square
- Het rondpunt Montgomery veilig in te richten als rotonde naar Hollands model
- De oversteekplaatsen en de wachttijden voor de fietsers ter hoogte van de Leopold II square te verminderen
- Het kruispunt ter hoogte van de Jules de Troozlaan en de Bemelstraat te beveiligen
- Een veilige oplossing te voorzien voor het kruispunt tussen de Tervuren en de Vorstlaan (ZACA prioriteit 1)
- De verbinding te verbeteren tussen het centraal gelegen fietspad en de omliggende straten om zo de omringende wijken beter te ontsluiten
- Te zorgen voor een aansluiting met de F29 vanuit Vlaanderen en de fietsbrug over het Vierarmenkruispunt
- Het kruispunt tussen de Keltenlaan en de Tervurenlaan veiliger te maken
Bij voorbaat dank voor de opvolging van ons schrijven
Voor de Fietsersbond, Thomas DEWEER
Voor de GRACQ, Florine CUIGNET
GRACQ Woluwe – woluwe@gracq.org
GRACQ Etterbeek – etterbeek@gracq.org