Steeds meer fietsers in Brussel
Iedereen die in Brussel fietst, ondervindt het dagelijks: we zijn steeds met meer. Dit wordt ook bevestigd door officiële metingen, de telpalen op verschillende assen telden in maart en april 2022 telkens 30 % meer fietsers dan in 2021. Ook in 2021 was er een duidelijke stijging te merken ten opzicht van 2020, het gaat volgens het Fietsobservatorium over 10,5 %. Dit observatorium wordt jaarlijks gepubliceerd door ProVelo en bevat een schat aan informatie. Ontdek wie die fietsers in Brussel precies zijn en wat we hieruit kunnen leren.
De fietsers in Brussel zijn steeds diverser. Meer vrouwen maken gebruik van de tweewieler. In 2021 steeg hun aandeel tot 42 %. Het aantal mannen is 58 %. Deze tendens kan te wijten zijn aan het feit dat fietsen in Brussel veiliger wordt, onder andere dankzij een maatregel als stad 30. Maar dat we er nog lang niet zijn wordt duidelijk als je kijkt naar het aantal kinderen. Desondanks een positieve tendens ten opzichte van vorige jaren blijven kinderen bijzonder ondervertegenwoordigd.
Ook de diversiteit in het type fietsen neemt toe: 30 % van de fietsen zijn elektrisch en 9 % vallen onder de categorie cargofiets. Brussel speelt hierin een pioniersrol, proportioneel zijn er nergens anders in België zoveel cargofietsen. Dit is mede te danken aan het succesvolle Cairgo Bike programma dat de voordelen van een cargofiets in de verf zet, aanbieders in kaart brengt en met premies zelfstandigen en KMO’s aanzet om de overstap te maken.
Steeds meer fietsers zetten in op preventie van fietsdiefstal. Volgens de cijfers had in 2021 86 % een fietsslot dat voldoende veiligheid biedt. Al blijft tegelijkertijd het aantal fietsers dat hun stalen ros registreert op mybike.brussels beperkt tot 5%. Vanuit de Fietsersbond raden we aan om dit zoveel mogelijk te doen, een centraal register helpt om gestolen fietsen te identificeren. Meer nog, vandaag werken de verschillende Belgische autoriteiten samen aan een centraal register geïnspireerd op Brussels voorbeeld.
Ook interessant is dat 75% van de fietsers uitgerust is met een correcte fietsverlichting. Daarnaast draagt 62% een fietshelm (65% vrouwen en 59% mannen).
Build it and they will come. De fietsinfrastructuur in Brussel neemt toe en dat blijft duidelijk niet zonder resultaat: steeds meer Brusselaars, pendelaars en bezoekers kiezen voor de fiets. Al mogen we niet op onze lauweren rusten, er kan en moet nog heel wat beter. Op de to do lijst staan de herinrichting van de Tervuren en de Keizer Karellaan, aansluiting van de fietssnelwegen die uit Vlaanderen komen, de A12 in Brussel omvormen tot een stadsboulevard, een make-over van de Europese wijk …