Stad 30: Oproep voor een duidelijke signalisatie
Sinds 1 januari 2021 bepaalt de wegcode dat in heel de bebouwde kom van het Brussels gewest een snelheidslimiet van 30 km/u geldt. Op enkele assen mogen borden een hogere snelheidslimiet toestaan. De invoering is een succes, meer dan een jaar later is het duidelijk dat de maatregel leidt tot een grotere verkeersveiligheid en een toegenomen comfort voor voetgangers en fietsers. Al kan de signalisatie beter. Zo is de communicatie naar automobilisten die Brussel binnenrijden gebrekkig. En problematischer, enkele oude verkeersborden met de indicatie 50 km/u werden nog niet weggehaald daar waar het niet de bedoeling kan zijn een uitzondering te maken op de nieuwe algemene regel. Verschillende burgerbewegingen vragen aan de wegbeheerders om dit probleem op te lossen.
Stad 30 maakt van Brussel een verkeersveiligere stad
‘I ♥ BRU=30’, met deze slogan staken Brusselaars haar regering bij de invoering van de 30 km/u-regel een hart onder de riem. Iets meer dan een jaar later, zijn ze nog steeds even enthousiast. De stad werd aangenamer: de maatregel ontmoedigt sluipverkeer en stimuleert fietsen en wandelen. Daarnaast neemt de geluidsoverlast af en de verkeersveiligheid toe.
De cijfers spreken voor zich, het aantal verkeersdoden stond in Brussel in 2021 op een recordlaagte (cijfers van VIAS).[1] Dit is logisch als je weet dat snelheid bij 1 op 3 ongevallen een bepalende factor is. Meer nog, de overlevingskansen van een voetganger die met 30 km/u wordt aangereden zijn vier tot vijf keer groter dan bij een aanrijding met 50 km/u.
Het kan nog beter
Om van Stad 30 nog een groter succes te maken, [A picture containing text, outdoor, sky, grass Description automatically generated] moeten alle automobilisten zich aan de snelheidsbeperkingen houden. De meesten doen dit gelukkig reeds. Voor de anderen is een betere handhaving nodig maar ook een duidelijkere signalisatie.
Kom je vanuit Vlaanderen Brussel binnengereden, dan is er eenduidige informatie nodig aan de gewestgrenzen. Zo kan er nooit discussie noch verwarring zijn. De huidige manier waarbij een 30-bord gevolgd wordt door een groter 50-bord, en dat alles in een zee van borden, laat aan duidelijkheid heel veel te wensen over.
Het valt ook te betreuren dat nog op verschillende plaatsen borden met 50 km/u aanwezig blijven daar waar het duidelijk niet de bedoeling is om een uitzondering te maken op de algemene regel van 30 km/u. Geëngageerde burgers laten niet na om deze situaties te melden bij Brussel Mobiliteit. Dit gebeurt vooral via FixMyStreet maar ook via rechtstreekse e-mails. Johanna.be ging zelf nog een stap verder en stuurde een rapport met wetenschappelijke gefundeerde meetgegevens die duidelijk aantonen dat de situatie grondig fout is.
Frappante voorbeelden in Woluwe
Foute signalisatie kan tot gevaarlijke situaties leiden. Dit is duidelijk op de laterale banen van de Woluwelaan, openbare ruimte waar de algemene regel van 30 km/u van kracht is. Hoewel er 30-cirkels op het wegdek staan, leiden ‘vergeten’ 50-borden tot verwarring. Resultaat? Auto’s, maar ook bussen en zware vrachtwagens rijden hier 50 km/u. Zorgwekkend: aan dit tracé ligt basisschool Singelijn en dit is het enige stuk van de R22 tussen Zaventem en Watermaal Bosvoorde waar geen fietspad is.
Wat verder zijn er twee zones op de Hymanslaan/Vandeveldelaan aan een school waar ook maar 30 gereden mag worden. Tussen Montgomery en de schoolingang staan aan elk kruispunt in totaal een 15-tal grote 50-borden vooraleer men aan het stuk komt waar maar 30 gereden mag worden. Ondanks het rapport van johanna.be[2] dat aantoont dat er even snel gereden wordt in de 30-zone als in de 50-zone, weigert Brussel Mobiliteit een 30-bord te zetten “omdat bestuurders moeten weten dat indien er voorbij het kruispunt geen bord 50 staat, ze automatisch moeten weten dat ze maar 30 mogen”.
Deze twee voorbeelden uit Woluwe zijn geen uitzondering. Daarom vragen we Brussel Mobiliteit om meer aandacht te besteden aan een consistente en duidelijke signalisatie van Stad 30.
Ondertekend door: Johanna.be, Fietsersbond, Heroes for Zero, GRACQ
Na meermalig melden van de problematische signalisatie in Woluwe staken Johanna.be en de Fietsersbond, Brussel Mobiliteit een handje toe. Op woensdag 27 april om 14 uur verwijderden we een 50-bord op een laterale baan van de Woluwelaan. Dit met het oog op verkeersveiligheid, het kan hier immers niet de bedoeling zijn om sneller dan 30 km/u te rijden. Het bord wordt ter beschikking gesteld aan Brussel Mobiliteit.
BRUZZ - Brusselaars halen zelf onjuiste snelheidsborden weg
Het Nieuwsblad - Actievoerders halen verkeersborden van 50km/u weg in zone 30