Samen voor een aangename voetgangerszone
Vandaag is de voetganger koning op de Anspachlaan en het Brouckèreplein in Brussel. Zeker nu, de zonnige lentedagen heel wat bezoekers en Brusselaars naar de voetgangerszone lokken is het erg druk. Maar dat is niet altijd zonder gevaar. Steps en enkele fietsers doorkruisen nog te vaak met grote snelheid de Anspachlaan. Genoeg! Zo besliste de Brusselse politie. Met een gemediatiseerde actie bekeurden agenten steppers en fietsers die sneller dan stapvoets rijden en zo de voetgangers in gevaar brengen. Een goede actie, zo oordelen we vanuit de Fietsersbond. Al moet er wel blijvend werk gemaakt worden van een duidelijke signalisatie en moet volop de kaart getrokken worden van kwalitatieve en veilige alternatieven voor fietsers.
10 years in the making
Bijna 10 jaar geleden op 10 juni 2012 kwamen Brusselaars massaal naar het Beursplein voor PicNic the Streets. We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen maar de Anspachlaan was toen een drukke verkeersader in het midden van de stad. Door het drukke autoverkeer was het uitkijken geblazen. Duizenden Brusselaars eisten een leefbaar centrum. Een oproep die niet in dovemansoren viel, vanaf 2015 werd eerste het Beursplein en later de Anspachlaan en het Brouckèreplein verkeersvrij gemaakt en opnieuw ingericht.
Koning voetganger?
In de voetgangerszone zijn fietsers en steps toegelaten. Al geldt er één belangrijke vuistregel: wees respectvol en rijdt slechts stapvoets. Zo breng je geen voetgangers en spelende kinderen in gevaar. Spijtig genoeg kunnen we vaststellen dat niet iedereen zich hieraan houdt. Recent nog op woensdag 11 mei moest een vrouw naar het ziekenhuis nadat ze in de rug was aangereden door een step.
Om hier paal en perk aan te stellen, treedt de politie vandaag kordaat op. Iedere stepper en voetganger die sneller dan stapvoets rijdt, 6 km/uur, krijgt een boete. Bijna dagelijks worden er controles uitgevoerd. Deze acties kunnen op heel wat goedkeuring rekenen van politici, voetgangers en ook vanuit de Fietsersbond.
Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond stelt in een interview met Bruzz duidelijk: "Van het moment dat de ruimte herverdeeld wordt en de auto wordt weggehaald, zie je dat de fietser denkt er meer te mogen. Maar dat is niet waar wij voor staan. Wij vragen heel duidelijk rekening houden met de voetgangers, en je niet koning van de weg te wanen."
De echte koning van de weg zijn de voetgangers. De Fietsersbond pleit er in al haar beleidswerk voor om het STOP-principe maximaal te respecteren. Dit principe stelt dat er in de openbare ruimte eerst plaats moet zijn voor Stappers (voetgangers), dan de Trappers (fietsers), vervolgens het Openbaar vervoer en tot slot maar de Personenwagens.
Hoffelijke en goed geïnformeerde fietsers
Het gros van de overtreders geregistreerd tijdens de politieactie zijn steps. Maar ook enkele fietsers respecteren de snelheid niet. Een gematigde snelheid in de voetgangerszone is een evidentie. Al blijkt uit de reportage van Bruzz dat verschillende steppers en fietsers niet weten dat ze slechts stapvoets mogen. Het lijkt dus geen overbodige luxe om werk te maken van bijkomende signalisatie.
Naast een oproep voor bijkomende signalisatie roepen we vanuit de Fietsersbond ook op tot hoffelijkheid. Laten we samen werk maken van een positieve fietscultuur waarbij je ook andere weggebruikers alle kansen biedt om hun weg op een veilige en comfortabele manier verder te zetten. Vanuit deze logica is respect voor voetgangers een evidentie.
Alternatieve fietsroutes in het centrum
Dit debat maakt duidelijk dat er ook nood is aan kwalitatieve ruimte voor fietsers in het centrum van Brussel. En er is potentieel. Parallel met de Anspachlaan ligt de as Lakense-, Arteveldestraat, een as waar fietsers wel sneller dan stapvoets het centrum kunnen doorkruisen. Dat gebeurt vandaag reeds. Al is het vaak geen pretje: Het wegdek ligt er slecht bij, er druk gemotoriseerd verkeer en door opstoppingen is het vaak slalommen tussen de auto’s.
Er is zicht op beterschap. Dankzij het circulatieplan van de Vijfhoek dat op 23 augustus zal ingevoerd worden, zou het autoverkeer verminderen. Daarnaast erkennen schepen van Mobiliteit Bart Dhondt en schepen van Stedenbouw Ans Persoons het potentieel van deze as voor fietsers en beloven ze hier in te investeren.
‘The proof of the pudding is in the eating’, vanuit de Fietsersbond zullen we de effecten van het circulatieplan nauw opvolgen. De lokale afdeling van de Fietsersbond en GRACQ 1000Bruxsel engageert zich hier alvast toe. Objectieve data over de afname van het gemotoriseerd verkeer zullen gemeten worden met behulp van Telraam. Verder, zullen we ervoor zorgen dat de schepenen hun engagement nakomen, hierin ze we graag partner.
Koning voetganger in de voetgangerszone ja! Maar ook nood aan volwaardige fietsalternatieven! 10 jaar na PicNic the Streets komt de droom van een stad voor voetgangers en fietsers steeds dichterbij.