Proefproject Bosstraat te Haaltert
Er bestaat een ruime consensus over de noodzaak om de verkeerssituatie in de Bosstraat structureel aan te passen en te verbeteren. Druk doorgaand verkeer in combinatie met grote aantallen geparkeerde voertuigen zorgen sinds lange tijd voor overlast en onveilige situaties in deze straat.
Een van de problemen was het beurtelings parkeren waarbij voertuigen en fietsers bij het passeren van een lange rij geparkeerde auto's met een tegenligger geconfronteerd konden worden. Resultaat: verkeersagressie en "trottoir-rijden", met grote risico’s voor de omwonenden en de voetgangers. Met de huidige proefopstelling worden deze levensgevaarlijke situaties vermeden, waarbij parkeervakken op de rijweg zijn gemarkeerd, in combinatie met een parkeerverbod tussen deze vakken . De bestuurder of fietser heeft zo steeds ruimte om tussen de geparkeerde auto’s uit te wijken zodat de naderende weggebruikers vlot kunnen passeren.
Gezien het om een proefopstelling gaat, is optimalisatie van het aantal parkeervakken en de positie ervan nog mogelijk.
Fietsersbond Haaltert juicht eveneens toe dat een flankerende snelheidsbeperking van 30 km/uur is ingevoerd om de verkeersveiligheid bijkomend te verhogen.
Gezien de Bosstraat met de bestaande verkeers- en parkeerdruk niet echt fietsvriendelijk te maken is, ijveren wij als Fietsersbond tevens voor een alternatief fietspad via de Wypenstalstraat en de Hooglareweg. Volgens onze informatie volgt het gemeentebestuur van Haaltert ons hierin, en bestudeert men momenteel dit alternatief.
Op basis van deze argumenten dringen we dan ook sterk aan om het proefproject een echte kans te geven.