Passagiers doen geen verkeerservaring op. Laat kinderen meer fietsen!
Fietsersbond waarschuwt voor verkeerde reactie op ongevallencijfers
Persbericht 24/06/2014
Kinderen tussen 6 en 14 jaar lopen 63 keer meer kans op een verkeersongeval als fietser dan als passagier in de auto, stelt het BIVV. Ter verklaring wijst men op hun gebrek aan ervaring. De Fietsersbond waarschuwt dat het geen oplossing is om kinderen meer met de auto te brengen.
“Het is net door passief mee te rijden dat kinderen en jongeren te weinig verkeerservaring opdoen. Ook wanneer ze auto leren rijden, beginnen ze dan met een achterstand,” zegt Roel De Cleen. “Wie daarentegen veel fietservaring heeft, zal als automobilist bovendien meer rekening houden met fietsers en hen beter kunnen inschatten.”
Het Nederlandse Kennisplatform Verkeer en Vervoer merkte al op dat de verkeersvaardigheid van kinderen verslechtert doordat ze te lang met de auto naar school gebracht worden. (zie Algemeen Dagblad)
Haal het échte gevaar weg
De Fietsersbond benadrukt dat niet het fietsen gevaarlijk is, maar de aanwezigheid van auto’s en vrachtwagens. “Kinderen met de auto naar school brengen doet het verkeer alleen maar toenemen en dus ook het gevaar.” De vereniging kijkt ook naar de overheid om het vele en zware gemotoriseerd verkeer weg te halen van schoolroutes.
Educatie
Ouders worden opgeroepen om zelf meer te fietsen en ook hun kinderen meer fietservaring te laten opdoen. “Ouders spelen een cruciale rol in de fietsvaardigheid van kinderen. Daarnaast kan ook de verkeerseducatie in het onderwijs beter. In lagere scholen moeten fietslessen veralgemeend worden en in het middelbaar is een integrale mobiliteitsopvoeding noodzakelijk, met fietslessen in theorie en praktijk.”
De Fietsersbond wijst ook op het ‘Safety by numbers’ principe. In landen waar veel gefietst wordt is het veiliger om te fietsen. Denemarken en Nederland zijn daardoor de veiligste landen om je het in het verkeer te begeven, en niet alleen voor fietsers. “Niet minder maar juist meer fietsen is dus de oplossing” besluit Roel De Cleen van De Fietsersbond.
- Lees ook de kritische analyse van de BIVV-studie door Niel Staes op Zeronaut